Den åbne tallinje -100 til 100

Formål
Kendskab til ordning af tal og tallenes størrelse i forhold til hinanden

Opdeling
1-4 personer. En underviser med i hver gruppe.

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Evt. tøjsnor og tøjklemmer til at hænge kort op

Sådan foregår aktiviteten
Placér kortene med -100 og 100 med god afstand imellem – gerne 10 meter.
Bland kortene i en bunke, og lad eleverne trække et kort ad gangen, eller bred kortene ud, så eleverne selv kan vælge, hvilket kort de vil tage.
Lad eleverne samarbejde om at placere kortene korrekt på tallinjen mellem -20 og 20.
Eleverne kan arbejde udelukkende med at lægge kortene i korrekt rækkefølge, eller de kan også arbejde med at lægge kortene med korrekt afstand imellem.

Opdel evt. eleverne i to hold, der konkurrerer mod hinanden. Print enten et sæt kort til hver gruppe, eller del kortene i to lige store bunker. Den gruppe, der først har placeret alle deres tal korrekt på tallinjen, vinder.

Kortenes rækkefølge:
-100, -99, -90, -86, -80, -71, -70, -68, -60, -51, -50, -46, -40, -37, -30, -22, -20, -13, -10, -5, 0, 3, 10, 17, 20, 25, 30, 32, 40, 46, 50, 59, 60, 64, 70, 78, 80, 81, 90, 94, 100

Alternativ forklaring
Spænd tøjsnoren ud og hæng to tal på (fx 40 og 60) eller læg kortene på et gulv. Nu er tallinjen blevet fuldstændig fastlagt, da der både er givet en retning og en enhed. Man giver eleverne talkort, som de skal placere på snoren. Aktiviteten er vældig nem at differentiere, da man kan give elever forskellige talkort, nogle kan få 10er tal som 50 eller 20, andre kan få tal som 73, andre kan få store tal som 150, endnu dygtigere kan få kvadratroden af 75, decimaltal eller negative tal. Diskuter med eleverne forskellige metoder til, hvordan man kan ramme nogenlunde rigtigt, fx ”Både 0 og 50 er på tørresnoren, jeg skal hænge 25 op, det må ca. være midt i mellem de to.” ”Både 0 og 10 er på tørresnoren, jeg skal hænge 30 op, det er ca. 3 gange stykket fra 1 til 10.” Målene for arbejdet med den åbne tallinje er, at eleverne opnår kendskab til ordning af tal og fornemmelse for forhold mellem talstørrelser.

Tilbage til siden Talforståelse