Talforståelse: Find tallet med regruppering

Børnene skal ‘finde tallet’ i deres omgivelser og tage billeder.

Formål
Træne mængdeforståelse, regruppering og subitizing

Opdeling
Individuelt eller par

Der skal findes
En ipad pr. barn/par

Inden øvelsen
Tal med børnene om, hvordan de finder ud af, hvor mange der er af noget. Tæller de fx ni genstande ved at tælle 1-2-3-4… eller opdeler de genstandene i mindre grupper fx 3+3+3 eller 4+5? Dette kaldes at regruppere.
Lad børnene komme med eksempler på regruppering eller vis selv et eksempel.

Sådan foregår øvelsen
Børnene skal finde så mange af tallene fra 1 til 20 som muligt i deres omgivelser og tage billeder af dem. Det kan fx være tallet 8 ‘bygget’ af to rækker med fire vinduesruder i hver, tallet 5 ‘bygget’ af to biler ved siden af tre bileder osv.
‘Talrækken’ med de tyve billeder kan til slut lægges ind i barnets personlige padlet.

Vigtige spørgsmål

  • Kan du bygge tallet på andre måder?

  • Hvorfor er det smart at dele tallet op i mindre dele?

  • Er der nogle tal, det er nemmere at dele op end andre?

Variation
Lad barnet koncentrere sig om et enkelt tal, og lad det fx finde så mange billeder af tallet 12 som muligt.

Tilbage til siden Talforståelse