Lær for Livets læringsprogram for børn og unge er mere end blot lektiehjælp

 Til hverdag er Jonas dansklærer på en folkeskole. På Lær for Livets Learning Camps underviser han dig i matematik. Men her laver Jonas også en masse andet, der ikke handler om lektiehjælp. Han er med, når børnene skal puttes om aftenen og vækkes om morgenen. Og sammen med de andre campmedarbejdere følger han børnenes udvikling helt tæt.

Selvom der er mange ligheder mellem hans rolle i folkeskolen og rollen som underviser på camp, så oplever Jonas, at der på Learning Camp sker noget helt særligt i relationen til børnene og i fællesskabet med de andre voksne, der er afsted på camp.

”Jeg har fået øjnene op for en helt ny side af det pædagogiske arbejde. Fordi vi er så mange voksne, er der i langt højere grad tid til at skabe relationer med børnene og fordybe sig i dem. Det giver en kæmpe erfaring og fingerspidsfornemmelse i forhold til, hvad børn og unge har brug for, især når de er pressede mentalt,” fortæller Jonas.

Et fællesskab, der vil os det allerbedste

Hver dag på camp rundes af med et aftenmøde for alle campmedarbejdere efter, at børnene er kommet i seng. Her deler de voksne dagens sejre og udfordringer – om det gælder lektiehjælp eller personlig udvikling – og taler om dagene, der kommer. Her mærker Jonas fællesskabet og forståelsen for hinanden blandt campmedarbejderne.

”Jeg oplever et helt enormt engagement og en empatisk forståelse blandt de voksne på Learning Camp, når nogle med rette har været pressede over et langt dagsprogram med udfordringer. Alle er nysgerrige på hinanden, og især aftenmødet er en god mulighed for at lære hinanden bedre at kende og grine og græde over dagens episoder,” fortæller han.

Generelt er Jonas’ oplevelse af at være på Learning Camp fyldt med betydningsfulde øjeblikke. Og udover den vigtige læring og lektiehjælp, tager Jonas også sin personlige og menneskelige rolle overfor børnene meget alvorligt.

”For at skabe en støttende atmosfære for børnene, er det min vigtigste opgave at tro på dem. Tro på, at de kan meget mere, end de selv tror og at støtte dem, når de har svære øjeblikke, hvor de savner det derhjemme. Derfor har mit arbejde som campmedarbejder også gjort en stor forskel for mig – både i min dagligdag som lærer, men også rent personligt. Det er en god reminder om, hvad vi mennesker er i stand til at udrette, når vi er i et fællesskab, der vil os det allerbedste,” siger han og afslutter med et gyldent øjeblik, der viser, hvad læring og lektiehjælp i Lær for Livet netop kan:

”Jeg havde på et tidspunkt et barn i matematik, som havde meget svært ved at komme i gang. Men efter at have fokuseret på vedholdenhed og ordsproget “du kan ikke – endnu”, blev barnet motiveret og fuldstændigt opslugt af spillet “sænke slagskibe” og arbejdet med koordinatsystemer.”

En typisk dag på Learning Camp:

Man vækker børnene, får dem i bad og spiser morgenmad. Derefter er der morgensamling, og så går man enten til undervisning eller forberedelse til undervisning, afhængigt af om man er på dansk- eller matematikteamet. Der er frokost mellem tolv og et. Endnu et ’læringsbånd’ med undervisning eller forberedelse. Efter matematik er der personlig læring, hvor der laves sjove samarbejdsøvelser. Resten af dagen består af vennetid, aktiviteter, aftensmad og flere aktiviteter, hvor der f.eks. laves krea, brætspil, lego, perler, fodbold, musikjam, stikbold. Zonetid med hygge i zonen fra klokken otte og godnat til børnene omkring halv ni. Derefter er der aftenmøde for de voksne. Typisk med lækre snacks, tid til forberedelse og hygge til den kommende dag.

Vil du være campmedarbejder?
Vil du også arbejde med dine relationskompetencer og faglighed i et stærkt fællesskab? Så kan du blive campmedarbejder ligesom Jonas.

Læs mere og ansøg her.

Flere nyheder