LC1 2021 Matematik

På denne side finder du information om matematikundervisningen på LC1. Desuden findes undersider med (og links i teksten nedenfor til) mere information om

Overordnet struktur

ankomstdagen den 30/6 har learning kids tid på deres undervisningshold sammen med både dansk- og matematikundervisere. Det giver muligheden for at skabe en sammenhæng mellem dansk og matematik med fælles strukturer og rammer. Første dag

  • tjekkes ind
  • uddeles faste pladser
  • laves navneskilte til bord
  • dekoreres muleposer til penalhus mv.
  • logges ind på skoletube
  • laves matematiksamtaler og læsesamtaler 

Læs mere om matematiksamtaler her.

Den 1/7-8/7 er der 7 undervisningsdage og en pausedag, hvor vi ikke har undervisning. På VEST-campen ligger pausedagen den 6/7.

afslutningsdagen den 9/7 er der ikke undervisning, men der laves overleveringssamtaler, hvor hvert barn sammen med en campmedarbejder taler med barnets voksne om, hvordan campen er gået. Her tages udgangspunkt i barnets stjernestunder og diplom. Det er vigtigt, at der snakkes om, hvordan det er gået i undervisningen, og hvad vi har arbejdet med, selv hvis teksten på diplomet primært omhandler noget, der er foregået uden for undervisningstiden.

Hvis vi må aht. corona, laver vi på afslutningsdagen en ‘café’, hvor vi inviterer børnenes voksne til at gå ud i undervisningslokalerne og se børnenes produkter og eksempler på forskellige aktiviteter, vi har arbejdet med i undervisningen.

Matematikundervisningen ligger hver dag i tidsrummet 13-16. De tre timer er inkl. en halv times PL og et kvarters snackpause.

Holdinddeling

Børn og voksne er fordelt på fem faste hold. Tre yngste hold og to ældste hold. Der er ca. 12 børn på hvert hold. På hvert undervisningshold bliver bemandingen ca.​

  • 1 holdansvarlig underviser
  • 1-2 undervisningsassistent (TF)​
  • 1 pædagogisk team​
  • (rollemodel)​

Dagsprogram

TIDSRUM AKTIVITET
13.00-13.30 Opstart: Tjek ind + intro til dagens program + dagens ​tal evt. i grupper​
13.30-14.15 Aktiviteter evt. fælles øvelse​
14.15-14.45 PL-øvelse​
14.45-15.15 Aktiviteter eller individuel træning fx i hæfte, på CampMat eller Matematikfessor​
15.15-15.30 Hvad har jeg lært? Billeder, forklaringer, video, logbog
15.30-15.45 Fælles afslutning med ro på​
15.45-16.00 Pause (kan evt. flyttes til tidligere)

Opstart

Efter frokost mødes eleverne med deres hold i deres undervisningslokaler. Matematiklærerne står klar i lokalet. Dansklærerne sørger for, at alle børn kommer til matematik. Det er vigtigt at skabe et trygt miljø og en god stemning fra start af. Sørg for at se og sige hej til alle børn. Brug musik, highfives mv. til at understøtte god stemning.

Børnene tildeles faste pladser, som de starter på hver dag, og første dag laver de deres eget navneskilt til deres plads.

For at skabe forstærkning af det lærte, taler vi til en start med børnene om, hvad de har lavet i dansk om formiddagen. Ligeledes taler dansklærerne med børnene om, hvad de har lavet i matematik dagen før.

Det er vigtigt, at dagens program er hængt op i klassen, så børnene løbende kan følge med i, hvor langt vi er nået. Programmet skal gennemgåes med børnene. Det kan ske i plenum før eller efter Dagens tal. Hvis der arbejdes med Dagens tal i mindre grupper, kan programmet også gennemgåes her.

Når programmet gennemgåes, så tal også kort med børnene om dagens emne(r). Sørg for at sætte emnet ind i en kontekst. Stil et spørgsmål, fortæl en historie eller kom med et provokerende udsagn for at aktivere børnenes forforståelser eller forudsætninger og for at rette deres opmærksomhed mod dagens emne.

Som en del af den første halve times laves Dagens tal. Læs mere om dagens tal her.

Aktiviteter

Der er aktiviteter, der beskæftiger sig med både tal og algebra og geometri og måling. Aktiviteterne har lidt forskelligt fokus, og det er en god ide i forberedelsen at sikre sig, at undervisningen kommer omkring forskellige typer af aktiviteter, så der fx ikke udelukkende foregår træning af færdigheder.

Forskellige typer af aktiviteter

  • Kontekst: Leg butik, saml varer, udregn pris​
  • Undersøgelse: Hvordan udregner man areal?​
  • Strategier: Hvordan kan man gange ved at tegne, ved at opdele, ved at bruge algoritmen?​
  • Træning: 10’er venne-vendespil, brøk-krig, geometri-bingo

Nogle aktiviteter lægger op til, at børnene arbejder i mindre grupper, mens andre med fordel kan laves hele holdet i fællesskab. Nogle aktiviteter er ret lukkede, mens andre har en mere åben karakter. Børnene skal fx bygge og tage billeder af tal, undersøge hvordan man kan finde arealet af en fodboldbane, lege købmand eller lave land art med drejninger og spejlinger.

Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter finder I via undervisningsplanen længere nede. Læg evt. et link på jeres mobil til siden her, så I nemt kan tilgå aktivitetsbeskrivelserne i undervisningen.
Papirmaterialer (kort, kopiark mv.) er pakket i lynlåsposer i kasser​ne, som nævnes i undervisningsplanen.
Konkretmaterialer ligger i konkretklassekasser eller konkretmaterialekasser​. Se oversigt over konkretmaterialer her.

HUSK at understøtte værksteder med konkreter så meget som muligt. Hvis I fx skal arbejde med gangestykker, så tænk i, hvordan I kan visualisere regneprocessen vha. konkrete materialer.

Hav ipads i nærheden af aktiviteterne, så der løbende kan tages billeder eller video af de aktiviteter, der foregår i undervisningen. Disse kan lægges på barnets skoletubekanal i evalueringstiden (Hvad har jeg lært?) i slutningen af undervisningen.

Afvikling af aktiviteter
Sørg for at være så kort og præcis i din beskrivelse af aktiviteten samt i dine forklaringer undervejs (dette kræver refleksion og øvelse i forberedelsestiden).

Vi har en lang række aktiviteter, som danner udgangspunkt for undervisningen. Aktiviteternes praktiske udførsel skal formentlig bearbejdes i forberedelsen. I kan i samråd med lærere og fagansvarlig variere og differentiere aktiviteterne, så de passer til jeres undervisningshold.

Sørg dog for at bevare aktivitetens essens eller formål. Udover forskellige færdigheder træner aktiviteterne fx også forskellige strategier. Det er vigtigt at være opmærksom på dette, så fx en plus-aktivitet med fokus på brug af 10’er venner ikke pludselig ændres til en plus-aktivitet med fokus på fx at tælle videre.

Nogle aktiviteter fordrer længere fordybelsestid end andre, og nogle børn kan fordybe sig i en aktivitet i længere tid, mens andre har brug for flere skift. Sørg derfor altid for at have en ekstra aktivitet med til at fange børn, der ikke deltager i de planlagte aktiviteter, eller som har brug for at skifte aktivitet en eller flere gange.

Det er op til underviserne på de enkelte hold, hvordan afviklingen af aktiviteter struktureres. Fx hvordan børnene opdeles, og om de samme børn er sammen med den samme voksen hele tiden, eller om børnene roterer mellem forskellige voksne og aktiviteter.

PL-øvelse

I undervisningen er indlagt 30 minutter til at arbejde med en PL-øvelse. Læs mere om PL i kompendiet på camp.

Individuel træning

Efter PL-øvelsen har børnene to muligheder. De kan arbejde videre med aktiviteter,  eller de kan arbejde individuelt med relevante træningsmaterialer.
Formålet med at arbejde med træningsmaterialer er at støtte overførsel af læring og brobygning til skole og kommende mentorforløb derhjemme.

Vi har et blandet udvalg af tre serier træningshæfter med, der alle er emnebaserede. De varierer fra det allermest basale tilrettet elever i matematikvanskeligheder til fx algebra på udskolingsniveau. Derudover kan børne træne på computer på fx CampMat eller Matematikfessor.

Hvad har jeg lært?

Der er hver undervisningsgang afsat et kvarter til at reflektere over, hvad learning kids har arbejdet med og lært i løbet af undervisningen. Her viser learning kids med tekst, billeder og video, hvad de har lært, fx film eller billedserie af, hvordan man trin for trin lægger to tal sammen eller forlænger brøker.​ Tekst, billeder og video lægges op på barnets skoletubekanal. Læs mere om Skoletube her.

Ikke alle børn kan sætte en finger på, hvad de har lært, men at lade dem formulere, hvad de har arbejdet med, er et skridt på vejen, og så kan den voksne spørge nysgerrigt ind. Spørgsmål kan for eksempel være

  • Er der noget, du er blevet bedre til?
  • Er der noget, der har overrasket dig?
  • Hvad gik aktiviteterne ud på?
  • hvad fandt du ud af, da du lavede aktiviteten?
  • Hvad har I arbejdet med i træningshæftet?
  • Hvad var sjovest?

Det er ok, at underviseren ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.​

Ro på

I undervisningen er indlagt et kvarter til Ro på-aktiviteter. Læs mere om Ro på-aktiviteter her.

Forberedelse

Forberedelse af matematikundervisningen foregår, mens der er dansk kl. 9-12. I starten af danskundervisningen er Læs Sammen, hvor nogle matematikfolk måske skal deltage, men herefter er der forberedelsestid. Læs mere om forberedelsen her.

Undervisningsplan

Yngste A Yngste B Yngste C Ældste X Ældste Y
Dag 1 YNGSTE
Tal/plus/minus 1
YNGSTE
Tal/plus/minus 2
YNGSTE
Tal/plus/minus 3
ÆLDSTE
Tal/plus/minus 1
ÆLDSTE
Tal/plus/minus 2
Dag 2 YNGSTE
Tal/plus/minus 3
YNGSTE
Tal/plus/minus 1
YNGSTE
Tal/plus/minus 2
ÆLDSTE
Tal/plus/minus 2
ÆLDSTE
Tal/plus/minus 1
Dag 3 YNGSTE
Tal/plus/minus 2
YNGSTE
Tal/plus/minus 3
YNGSTE
Tal/plus/minus 1
ÆLDSTE
Gange/areal/volumen
ÆLDSTE
Geometri
Dag 4 YNGSTE
Gange/areal/volumen
YNGSTE
Geometri
YNGSTE
Måling
ÆLDSTE
Division/de 4 regningsarter
ÆLDSTE
Gange/areal/volumen
Dag 5 YNGSTE
Gange/division
YNGSTE
Gange/areal/volumen
YNGSTE
Geometri
ÆLDSTE
Geometri
ÆLDSTE
Division/de 4 regningsarter
Dag 6 YNGSTE
Måling
YNGSTE
Gange/division
YNGSTE
Gange/areal/volumen
ÆLDSTE
Brøk/procent/decimal
ÆLDSTE
Algebra
Dag 7 YNGSTE
Geometri
YNGSTE
Måling
YNGSTE
Gange/division
ÆLDSTE
Algebra
ÆLDSTE
Brøk/procent/decimal

Overblik over matematikmaterialer

Til hver camp er pakket følgende materialer:

  • 7 EMNE-kasser til de yngste undervisningshold (står i forberedelseslokalet): Tal/plus/minus 1, Tal/plus/minus 2, Tal/plus/minus 3, Gange/areal/volumen, Gange/division, Måling, Geometri
  • 7 EMNE-kasser til de ældste undervisningshold (står i forberedelseslokalet): Tal/plus/minus 1, Tal/plus/minus 2, Gange/areal/volumen, Division/De 4 regningsarter, Geometri, Brøk/procent/decimal, Algebra
  • 3 BASIS-kasser til de yngste (1 pr. undervisningshold, kan stå i undervisningslokalet eller forberedelsen): Basiskasserne indeholder aktiviteter, som kan bruges som supplement til aktiviteter i emnekasserne. En del af aktiviteterne, fx Pladsværdikort og Base 10-kort, kan bruges til at understøtte regneprocesserne i andre aktiviteter.
  • 2 BASIS-kasser til de ældste (1 pr. undervisningshold, kan stå i undervisningslokalet eller forberedelsen): Basiskasserne indeholder aktiviteter, som kan bruges som supplement til aktiviteter i emnekasserne. En del af aktiviteterne, fx Pladsværdikort og Base 10-kort, kan bruges til at understøtte regneprocesserne i andre aktiviteter.
  • 1 FÆLLES-kasse til hele campen (står i forberedelseslokalet): Fælleskassen indeholder bl.a. en stor bunke kort i forskellige emner, som skal bruges til forskellige aktiviteter.
  • 5 konkretklassekasser (1 pr. undervisningshold, kan stå i undervisningslokalet eller forberedelsen)
  • 6 konkretmaterialekasser (står i forberedelseslokalet)
  • Løse konkretmaterialer, der er for store til at have i en kasse
  • Engangshæfter: TIKTAK, Turbo og Matematik for mig