Polygonkampen

Formål
Kunne parre en polygon med udsagn, der passer til den.

Opdeling
Parvist

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Whiteboard-tuscher

Sådan foregår aktiviteten
Kortene fra kopiark 11 lægges i en bunke med billedsiden nedad. Kortene fra kopiark 10 lægges med billedsiden opad og spredes ud mellem de to learning kids.
Et kort fra kopiark 11 vendes, og en polygon kommer til syne.
Learning kid 1 skal vælge et af udsagnene fra kopiark 10 og lægge dette ved siden af polygonen. Learning kid 2 gør nu det samme, og sådan bliver de ved, indtil en af dem ikke kan finde flere udsagn, der passer på polygonen.
Den sidste, som har fundet et rigtig udsagn, vinder runden og kortet med polygonen. Kortene med udsagn spredes igen ud på bordet.
I næste runde begynder learning kid 2 med at finde et udsagn. Den, der vinder flest runder, vinder spillet.

Vigtige spørgsmål

  • Hvad er din strategi?
  • Hvilket rigtigt udsagn er det nemmest at finde?
  • Hvilket udsagn, tror du, der gælder for flest/færrest kort? Hvorfor?
  • Er der nogle udsagn, som gælder for alle kort?

Starthjælp
Gennemgå sammen med learning kids, hvilke typer polygoner de forskellige udsagn passer til.

Variation
Kan spilles som spillet Hvem er Hvem. Begge learning kids har et eksemplar af kopiark 10 og kopiark 11. Hvert learning kid tænker på en af polygonerne på kopiark 11. Learning kids skiftes nu til at stille spørgsmål om figurerne. De kan selv finde på spørgsmål eller omformulere udsagnene fra kopiark 10 til spørgsmål, som fx: ”Har polygonen fem sider?” Til hvert spørgsmål svarer modstanderen ja eller nej, og spørgeren streger de figurer over, som ikke passer til svaret. Hvis der fx svares nej til, at polygonen har fem sider, må alle figurer med fem sider streges ud. Det learning kid, der først finder frem til, hvilken polygon modstanderen tænker på, vinder spillet.

Tilbage til siden Geometri