Sammenhænge og funktioner: Undersøg ligefrem proportionale sammenhænge

Formål
At kunne lave en matematisk undersøgelse af sammenhænge

Opdeling
2-3 personer pr. gruppe

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Sammenhæng mellem tid og deciliter vand
    • 1 stopur pr. gruppe
    • 1 litermål med deciliterinddelinger pr. gruppe
  • Sammenhæng mellem drejninger og distance
    • 1 hulahopring eller meterhjul pr. gruppe
    • 1 langt målebånd pr. gruppe
    • Evt. skolegårdskridt
  • Sammenhæng mellem tid og distance
    • 1 stopur pr. gruppe
    • 1 langt målebånd pr. gruppe

Sådan foregår aktiviteten
Sammenhæng mellem tid og deciliter vand
Se beskrivelse af øvelsen her

Sammenhæng mellem drejninger og distance
Markér et startpunkt på en hulahopring. Læg et målebånd ud på jorden eller tegn en linje med afstande på jorden. Placér hulahopringen, så den står op med startpunktet ned mod jorden ved målebåndets start.
Tril hulahopringen en omgang og notér, hvor langt den har trillet.
Tril den en omgang mere og notér igen. Fortsæt og lav 4-5 observationer.
Lad antal omdrejninger være x og distancen, hulahopringen har trillet, være f(x).

Sammenhæng mellem tid og distance
Læg et målebånd ud på jorden eller tegn en linje med afstande på jorden. Marker fx hver 10 meter.
Et learning kid skal løbe langs med linjen. Et andet learning kid stiller sig med et stopur midt på linjen med god af stand til den.
Sørg for at distancen er forholdsvis kort, så learning kid kan spurte hele vejen. Hvis funktionen skal blive så lineær som muligt, er det vigtigt, at løberen ikke aftager farten ved distancens afslutning, men fortsætter i samme tempo forbi sidste observation.
Når tiden starter, løber learning kid 1 langs linjen, mens learning kid 2 tager en mellemtid, hver gang løberen når til en markering.
Lav evt. 2 forskellige tabeller og grafer – en hvor x er tid, og en hvor x er distance.

Tilbage til siden Sammenhænge og funktioner