Statistik og sandsynlighed: Campchefens kuffert

Formål
Undersøge hvor mange forskellige sæt tøj, der kan kreeres af indholdet i campchefens kuffert.

Opdeling
Mindre grupper

Til aktiviteten skal findes

  • 3 forskellige bukser/nederdele

  • 4 forskellige t-shirts/skjorter/toppe
  • 3 forskellige jakker/bluser/overdele
  • 2 forskellige kjoler
  • 3 tørklæder/slips
  • 4 hatte/huer/briller

Sådan foregår aktiviteten
Iscenesæt gerne aktiviteten, så I faktisk kommer ind i undervisningslokalet med en kuffert med tøjet i.
Learning kids skal undersøge, hvor mange outfits der kan kreeres af indholdet i campchefens kuffert.

Start med at tale om, hvad et outfit består af. Er hovedbeklædning fx nødvendigt? Skal man have både t-shirt og bluse på? Er bukser nødvendige, hvis man har kjole på? osv.
Opstil sammen nogle kriterier for, hvad et outfit skal bestå af.

Herefter skal learning kids undersøge, hvilke outfits der kan laves. Da tøjet er fysisk til stede, er der mulighed for, at de kan lægge de forskellige outfits op eller tage dem på og fx tage billeder af dem. For de yngste er der især fokus på at prøve sig frem og snakke om, hvordan man finder ud af, om man har fundet alle muligheder, mens der for de ældste er fokus på en mere systematisk undersøgelsestilgang. Der kan laves tælletræer og udregninger, der viser antallet af mulige outfits.

Tal om, hvordan de vil gå til opgaven.
Vil de prøve sig frem?
Arbejder de efter et bestemt system?
Hvordan vil de notere de forskellige muligheder ned for at få et overblik? Vil de skrive, tegne?
Kan de ræsonnere eller regne sig frem til, hvor mange muligheder der er?

Differentiering

  • Giv benspænd, fx ‘Du skal have kjole på, Du skal have både slips og briller på, Du vil kun have én bestemt trøje på.’
  • Hvis niveauet er til det, så arbejd med, hvordan man kan bruge et tælletræ til at illustrere de forskellige kombinationer.
  • Hvis niveauet er til det, så arbejd med, hvordan man kan udregne antallet af kombinationer.

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed