Statistik og sandsynlighed: Ens eller forskellige

Formål
Undersøge sandsynlighed for at slå to ens med to terninger

Opdeling
Mindre grupper eller par

Til aktiviteten skal findes

  • 2 terninger pr. gruppe

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids skal undersøge, om det er mest sandsynligt at slå to ens eller to forskellige antal øjne med terningerne.
Learning kids gætter først.
Herefter slås 10 gange med terningerne og resultaterne noteres.
Snak om, hvad eksperimentet viser indtil videre.
Slå herefter 20 gange mere med terningen og snak igen om resultatet.
Hvor tit sker det, at øjnene er ens? Hvor stor er sandsynligheden ca. for det?

Differentiering
Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at markere de felter, hvor antal øjne er ens på begge terninger.
Der er 6/36=1/6 sadsynlighed for at slå to ens.

Variation
Lad learning kids finde på andre undersøgelser med to terninger, hvor de skal vurdere, om der er lige eller ulige sandsynlighed for et bestemt udfald.
De kan eksempelvis undersøge, om der er lige eller ulige sandsynlighed for at få:

– en lige sum eller en ulige sum
– en sum under 10 eller en sum over 10
– mindst én sekser eller ingen seksere

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed