Statistik og sandsynlighed: Er spillet fair?

Formål
Undersøge et spil baseret på sandsynlighed og vurdere fairness

Opdeling
Parvist

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • 2 terninger pr. gruppe

Sådan foregår aktiviteten
Lige ulige
Der slås med en terning. Til hvert spil skal bruges ét skema, dvs.½ A4-ark.
Hvis øjnene viser et lige tal, vinder spiller 1. Hvis øjnene viser et ulige tal, vinder spiller 2.
Learning kids gætter først på, om spillet er fair.
Terningen kastes 10 gange og resultatet vurderes.
Terningen kastes 20 gange mere, i alt 30 gange, og resultatet vurderes.
Lad learning kids sætte ord på, hvordan de vurderer, om spillet er fair eller ej.

Gentag nu forsøget men denne gang med to terninger.

Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at udfylde felterne med summen af terningernes øjne, og tæl sammen, hvor mange udfald der giver henholdsvis lige og ulige sum.

Der er i begge tilfælde lige stor sandsynlighed for at slå lige og ulige.

Syv skiller vandene
Der slås med to terninger. Til hvert spil skal bruges ét skema, dvs.½ A4-ark.
Hvis summen af øjnene er 7 eller mindre, vinder spiller 1. Hvis summen af øjnene er større end 7, vinder spiller 2.
Learning kids gætter først på, om spillet er fair.
Terningen kastes 10 gange og resultatet vurderes.
Terningen kastes 20 gange mere, i alt 30 gange, og resultatet vurderes.
Lad learning kids sætte ord på, hvordan de vurderer, om spillet er fair eller ej.

Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at udfylde felterne med summen af terningernes øjne, og tæl sammen, hvor mange udfald der giver henholdsvis 7 eller mindre eller mere end 7.

Der er 21/36=7/12 sandsynlighed for at få 7 eller mindre og 15/36=5/12 sandsynlighed for at få mere end 7.

Forskel på øjne
Der slås med to terninger. Til hvert spil skal bruges ét skema, dvs.½ A4-ark.
Hvis forskellen på øjnene er 0,1 eller 2, vinder spiller 1. Hvis forskellen på øjnene er 3, 4 eller 5, vinder spiller 2.
Learning kids gætter først på, om spillet er fair.
Terningen kastes 10 gange og resultatet vurderes.
Terningen kastes 20 gange mere, i alt 30 gange, og resultatet vurderes.
Lad learning kids sætte ord på, hvordan de vurderer, om spillet er fair eller ej.

Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at udfylde felterne med summen af terningernes øjne, og tæl sammen, hvor mange udfald der giver henholdsvis 0, 1 eller 2 i forskel og 3, 4 eller 5 i forskel.

Der er 24/36=2/3 sandsynlighed for at få 0, 1 eller 2 i forskel og 12/36=1/3 sandsynlighed for at få 3, 4 eller 5 i forskel.

Gange øjne
Der slås med to terninger. Til hvert spil skal bruges ét skema, dvs.½ A4-ark.
Øjnene ganges med hinanden. Hvis produktet er lige, vinder spiller 1. Hvis produktet er ulige, vinder spiller 2.
Learning kids gætter først på, om spillet er fair.
Terningen kastes 10 gange og resultatet vurderes.
Terningen kastes 40 gange mere, i alt 50 gange, og resultatet vurderes.
Lad learning kids sætte ord på, hvordan de vurderer, om spillet er fair eller ej.

Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at udfylde felterne med produktet af terningernes øjne, og tæl sammen, hvor mange udfald der giver henholdsvis et lige og et ulige produkt.

Der er 27/36=3/4 sandsynlighed for at få et lige produkt og 9/36=1/4 sandsynlighed for at få et ulige produkt.

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed