Statistik og sandsynlighed: Restaurant Italiano: Hvad skal vi spise?

Formål
Undersøge hvor mange forskellige kombinationer af retter, der kan laves på menukortet.

Opdeling
Mindre grupper

En pose til 15 learning kids indeholder

Sådan foregår aktiviteten
Menukortene har forskellige antal retter. Brug kortene med færrest retter til de yngste learning kids.
Learning kids skal undersøge, på hvor mange forskellige måder en menu kan sammensættes ud fra menukortet.

Tal om, hvordan de vil gå til opgaven.
Vil de prøve sig frem?
Arbejder de efter et bestemt system?
Hvordan vil de notere de forskellige muligheder ned for at få et overblik? Vil de skrive, tegne?
Kan de ræsonnere eller regne sig frem til, hvor mange muligheder der er?

Differentiering

  • Vælg et menukort med flere retter.
  • Giv benspænd, fx ‘Du vil ikke have forret, Du vil gerne have to forretter i stedet for en hovedret, Ossobuco’en er udsolgt, Du er vegetar, Du har ikke råd til dessert.’
  • Hvis niveauet er til det, så arbejd med, hvordan man kan bruge et tælletræ til at illustrere de forskellige kombinationer.
  • Hvis niveauet er til det, så arbejd med, hvordan man kan udregne antallet af kombinationer.

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed