Statistik og sandsynlighed: Sum af to terninger

Formål
Undersøge sandsynlighed ved slag med to terninger

Opdeling
Mindre grupper eller par

Til aktiviteten skal findes

  • 2 terninger pr. gruppe

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids skal undersøge sandsynligheden for at slå forskellige summer ved slag med to terninger.
Start først med at tale om, hvilke mulige udfald der er (summerne 2-12).
Lad herefter learning kids gætte på, hvilken sum der er størst sandsynlighed for at slå.
Herefter slås 10 gange med terningerne og slagene registreres i et søjlediagram.
Snak om, hvad eksperimentet viser indtil videre.
Slå herefter 20 gange mere med terningerne, registrer slagene i søjlediagrammet og snak igen om resultatet.
Hvad er der mindst sandsynlighed for at slå? Hvad er der størst sandsynlighed for at slå? Hvorfor?
Hvad ville der ske med søjlerne i diagrammet, hvis man slog med terningerne 100 gange?

Differentiering
Hvis niveauet er til det, så brug tabellerne her (side 2) til at undersøge den teoretiske sandsynlighed ved at skrive summer af de to terningers øjne og tælle op, hvor mange af udfaldene der giver de forskellige summer.
Der er 1/36 sandsynlighed for at slå 2. Det samme gælder 12.
Der er 2/36=1/18 sandsynlighed for at slå 3. Det samme gælder 11.
Der er 3/36=1/12 sandsynlighed for at slå 4. Det samme gælder 10.
Der er 4/36=1/9 sandsynlighed for at slå 5. Det samme gælder 9.
Der er 5/36 sandsynlighed for at slå 6. Det samme gælder 8.
Der er 6/36=1/6 sandsynlighed for at slå 7.

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed