Færre stiletter – mere skolekridt

Emma Gallas drømte om et job i konsulentbranchen, hvor hun hver dag kunne iføre sig stiletter og en ”boss-lady-attitude”. Men efter tre års studier i matematik og erhvervsøkonomi på CBS, og et studiejob, hvor arbejdsglæden manglede, søgte hun ind på læreruddannelsen hos Teach First Danmark. Som en del af uddannelsen var hun med som frivillig på Lær for Livets sommercamp for børn i Haslev.

Med udsigten til et job som matematik- og idrætslærer på en skole i Valby, kan Emma se frem til en dagligdag, hvor stiletterne må vige for flade sko og skolekridt. Men forhåbentlig også en hverdag med flere smil på læben over at gøre en forskel.

”Lige efter gymnasiet var det matematikken og den der businessverden, der trak meget i mig. Jeg ville gå rundt i stiletter på arbejde og være en bosslady. Men jeg havde et studiejob ved siden af studierne, og det gjorde mig ikke slet glad på samme måde, som når man kan se, at man gør en forskel,” fortæller 23-årige Emma Gallas, der netop er startet på meritlæreruddannelsen hos Teach First Danmark.

Glæden i børns øjne

Bag hende ligger tre års studier i erhvervsøkonomi og matematik på CBS. Men også erfaringer som gymnastiktræner og lærervikar, der har vist hende, at glæden i børns øjne, når de mestrer noget nyt, giver hende langt mere arbejdsglæde end et kontorjob. Det var derfor ikke svært at vælge læreruddannelsen til.

”Jeg kunne mærke, at det gjorde mig glad at opleve de små succeser i hverdagen med børnene – at opleve den forskel, det gør, når barnet føler sig set og hørt. Og så giver det mening for mig at bruge min uddannelse i matematikken, som underviser,” fortæller hun.

Derfor søgte hun og blev optaget på Teach First Danmarks meritlæreruddannelse, som tager to år. Sideløbende med studierne arbejder de meritlærerstuderende som lærer på en folkeskole.

 

Relationen er afgørende

Som en del af uddannelsen har Emma denne sommer været med som lærer på Lær for Livets camp for børn mellem 9 og 13 år. Både hos Teach First og hos Lær for Livet, er der inden deltagelse i første camp et introforløb til opgaven som underviser. Især i arbejdet med klasserumsledelse og relationsdannelse klædes man på til en meningsfuld undervisning.

”Vi har fået at vide fra alle sider, at hvis du ikke har en relation til barnet, så kan det være meget svært at lære dem noget. Jeg fik et godt råd fra en underviser hos Teach First, som havde en regel for sig selv om aldrig at forlade en klasse uden at have set alle børn i øjnene. Hvis børnene oplever, at de betyder noget, så er det meget nemmere at nå igennem med det faglige,” forklarer Emma.

Jeg kan ikke ”endnu”

På sommercampen har Emma også fået gode idéer til, hvordan man hurtigt kan skabe et trygt og godt fællesskab i en klasse. For eksempel via forskellige samarbejdsøvelser, hvor børnene oplever, at det betaler sig at hjælpe hinanden. Og ved at undervise børnene i begreber som ”endnu” og det lukkede- og åbne tankesæt, er det blevet muligt at ændre børnenes indstilling til læring.

”Det åbne tankesæt handler om, at når et barn siger, at der er en opgave, vedkommende ikke kan finde ud af, så tilføjer vi et ”endnu”, fordi de skal forstå, at læring er en proces, og ingen kan finde ud af noget nyt uden af øve sig,” forklarer Emma.

På ganske kort tid har Emma allerede set betydningen af begrebet ”endnu”, samt at de voksne på campen ser et udviklingspotentiale hos alle børn og dermed give dem troen på, at de kan rykke sig.

”Jeg kan se, at børnene tager begreberne til sig – søndag talte vi for eksempel om, at det med ikke at deltage i campdansen er et udtryk for et lukket tankesæt, fordi man er bange for at fejle – og dagen efter deltog alle i dansen. Det gør undervisningen nemmere, når børnenes forstår, at det er ok, at det er svært lige nu, men at det nok skal blive bedre.”

Vigtige erfaringer

Efter sommerferien starter Emma som lærer på en folkeskole i Valby. Men hvad tager hun med sig fra camp?

”Jeg har fået nogle redskaber og erfaringer i forhold til at håndtere børn, som jeg ikke ville have været foruden. Og så føler jeg, at jeg har været med til at gøre en positiv forskel – jeg er meget glad for at have mødt de her børn – og de voksne.”

Lær for Livets samarbejde med Teach First Danmark

Siden 2015 har Lær for Livet samarbejdet med Teach First Danmark om at give de studerende både faglig og praktisk erfaring med at arbejde med børn, der har brug for en ekstra hånd i ryggen for at trives og klare sig i skolen. Det betyder blandt andet, at de studerende fra Teach First Danmark deltager som frivillige på Lær for Livets sommercamp. Erfaringerne med samarbejdet er så gode, at mange af lærerne fra Teach First er fortsat på Lær for Livets korte og længere camps – både som undervisere, men også som stærke camp-ledere og som medarbejdere i lokale klubber.

Flere nyheder