LC1 2022 Matematik

Se video om matematik på LC1 her.

På denne side finder du information om matematik på LC1. Desuden findes i teksten nedenfor links til mere information om:

Overordnet struktur

Introdage
På campens første to dage 29/6 og 30/6 arbejdes ikke i fagene. Fagene ‘sniges i stedet ind ad bagvejen’ med legende aktiviteter uden for klasselokalet. Der laves matematikprægede aktiviteter kl. 13-15.15 på dag 2. Se program for dag 1 og 2 samt beskrivelse af de første dages aktiviteter her.
Formålet med et særligt opstartsprogram på campens to første dage er følgende: 

  • At skabe en tryg opstart på camp for alle børn ved at introducere campens fællesskaber løbende 
  • At skabe en kultur og et mindset, hvor alle aktiviteter på camp betragtes som øvebaner og en mulighed for læring – både faglige aktiviteter, aktivitetsbånd og ustruktureret samvær som fx spisesituationer 
  • At mindske oplevelsen af et skel mellem faglige og ikke-faglige aktiviteter hos learning kids 
  • At learning kids har fået mere tid og ro til at falde til på campen, før de skal lave læse- og matematiksamtaler. 

Vi ønsker altså at give learning kids en oplevelse af, at læring på camp ikke er lig med old school røv til sæde-undervisning i et klasselokale, men i stedet noget, der finder sted på alle steder, til alle tider og i alle typer af aktiviteter.

I zonetiden kl. 19-20.30 på dag 2 gennemføres matematiksamtaler. Formålet med samtalerne er at få et indblik i learning kids’ niveau, strategier og forhold til matematik, så vi i forberedelsen af matematikundervisningen kan indtænke denne viden. 

Læringsdage
På campens dag 3-9 1/7-7/7 har learning kids matematik hver dag kl. 13-15.15. Der er lavet program til de første seks dage, mens det på den syvende dag er tanken, at I kan genbesøge populære aktiviteter og gøre produkter mv. klar til læringscafé på afslutningsdagen.

Afslutningsdag
På afslutningsdagen den 8/7 er der ikke undervisning, men der laves overleveringssamtaler, hvor hvert barn sammen med en campmedarbejder taler med barnets voksne om, hvordan campen er gået. Her tages udgangspunkt i barnets stjernestunder og diplom. Det er vigtigt, at der snakkes om, hvordan det er gået i undervisningen, og hvad vi har arbejdet med, selv hvis teksten på diplomet primært omhandler noget, der er foregået uden for undervisningstiden.
Overleveringssamtalerne foregår i læringsrummene, hvor learning kids og voksne på forhånd har lavet en læringscafé, hvor learning kids’ voksne kan se børnenes produkter og eksempler på forskellige aktiviteter, vi har arbejdet med i undervisningen.

Dagsprogram

TIDSRUM AKTIVITET
13.00-13.20 Tjek ind + intro til dagens program + introaktivitet fx Dagens tal eller børneledt aktivitet
13.20-14.00 2-3 aktiviteter
14.00-14.15 Pause
14.15-14.55 2-3 aktiviteter
14.55-15.15 Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på​ + tjek ud

 

Holdinddeling

Learning kids undervises sammen med deres zonekammerater af voksne fra zonen. Undervisningen foregår på tre niveauer. 

  • Niveau 1 (let): Rød og lilla zone
  • Niveau 2 (middel): Grøn og orange zone
  • Niveau 3 (svær): Gul og blå zone

Der er ca. 12 børn på hvert hold. I matematik vil der til hver zone være 4-5 voksne.

  • 1 træner (primær ansvarlig)
  • 1 assistenttræner​
  • 1 pædagogisk medarbejder
  • 1 rollemodel
  • 1 ekstra assistenttræner eller pædagogisk medarbejder. ​

Opstart

Kl. 13 starter matematik. Danskfolkene hjælper med at finde børn og guide dem hen, hvor undervisningen starter. Matematikfolkene er således fri til at stå klar på rette sted til tiden.

Placering af opstart
Der er INTET krav om, at I starter undervisningen fælles i klasselokalet. Undervisningen kan også starte fx i en fælles cirkel på græsplænen eller i mindre grupper med hvert deres opstartssted. Det er helt op til jer. Det er vigtigt, at I sørger for, at det er tydeligt for børnene, hvad der skal ske, og der er en vis rutine, så learning kids ikke hver dag skal forholde sig til en ny opstart nye steder, i nye grupper og på nye måder.

Tjek ind
Det er vigtigt at skabe et trygt miljø og en god stemning fra start af. Sørg for at se og sige hej til alle børn. Brug musik, highfives mv. til at understøtte god stemning.
Learning kids tjekker ind til undervisning ved at sætte deres navneskilt på en emoji på væggen, der passer til deres humør.

Børnene tildeles faste pladser, som de starter på hver dag, og første dag laver de deres eget navneskilt til deres plads. Hvis I starter undervisningen uden for læringsrummet er det ligeledes vigtigt, at I guider learning kids til, hvor de skal placere sig. Det giver en tryghed hos barnet, at de ikke selv skal finde sidemakkere, og I har samtidig mulighed for at placere børnene hensigtsmæssigt i forhold til gruppe- eller klassedynamik.

Intro til dagens program
For at skabe forstærkning af det lærte, taler vi til en start med learning kids om, hvad de har lavet i dansk om formiddagen. Ligeledes taler dansklærerne med børnene om, hvad de har lavet i matematik dagen før.
Dernæst gennemgås dagens program. Det kan ske i plenum eller i mindre grupper. Det er vigtigt, at dagens program er visuelt og hængt op i læringsrummet, så børnene løbende kan følge med i, hvor langt vi er nået.
Når programmet gennemgåes, så tal også kort med børnene om dagens emne(r). Sørg for at sætte emnet ind i en kontekst. Stil et spørgsmål, fortæl en historie eller kom med et provokerende udsagn for at aktivere børnenes forforståelser eller forudsætninger og for at rette deres opmærksomhed mod dagens emne.

Introaktivitet
Introaktiviteten kan bruges til en stille opstart, mens alle learning kids finder på plads i læringsrummet, og ligger i så fald bedst umiddelbart efter tjek ind. Aktiviteten kan her være en leg, man kan melde sig ind i løbende, eller aktiviteter, der er nemme at gå til uden den store introduktion.
Introaktiviteten kan også bruges til at skabe fællesskabsfølelse og få grinet sammen, fx via en leg eller en udfordring, som man må samarbejde for at løse.
Introaktiviteten kan være Dagens tal, hvor et tal undersøges og beskrives på mange forskellige måder. Dagens tal kan laves i plenum voksen- eller børnestyret, i grupper eller individuelt.

I løbet af campen tilbydes learning kids muligheden for at deltage i opstarten af undervisningstiden. De kan stå for en faglig aktivitet eller en leg alene eller sammen med en voksen. Planlægningen af opstartsaktiviteter foregår uden for dansk, matematik og PL, fx i vennetid eller zonetid.

Aktiviteter

På LC1 er der fokus på tal og algebra, mens der på LC2 er fokus på geometri og måling og på LC3 er fokus på statistik og sandsynlighed.
Nogle aktiviteter er undersøgende, nogle aktiviteter fokuserer på barnets forståelse, nogle aktiviteter fokuserer på strategier, nogle aktiviteter er trænings- og færdighedsorienterede.
Det er en god ide i forberedelsen at sikre sig, at undervisningen kommer omkring forskellige typer af aktiviteter, så der fx ikke udelukkende foregår træning af færdigheder.
Nogle aktiviteter lægger op til, at børnene arbejder i mindre grupper, mens andre med fordel kan laves hele holdet i fællesskab. Nogle aktiviteter er ret lukkede, mens andre har en mere åben karakter.

Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter finder I via undervisningsplanen længere nede. I forberedelsestiden finder I aktivitetsbeskrivelserne frem på et par ipads, som I efterfølgende kan tage med ud i undervisningen, så beskrivelserne er let tilgængelige, når aktiviteterne skal gennemføres.
Papirmaterialer (kort, kopiark mv.) er pakket i lynlåsposer i kasser​ne, som nævnes i undervisningsplanen.
Konkretmaterialer ligger i konkretklassekasser eller konkretmaterialekasser​. Se oversigt over konkretmaterialer her (LINK KOMMER).

HUSK at understøtte værksteder med konkreter så meget som muligt. Hvis I fx skal arbejde med gangestykker, så tænk i, hvordan I kan visualisere regneprocessen vha. konkrete materialer.

Hav ipads i nærheden af aktiviteterne, så der løbende kan tages billeder eller video af de aktiviteter, der foregår i undervisningen. Billeder printes løbende og hænges op i læringsrummet, og både billeder og video kan bruges til læringscafé på afslutningsdagen.

Afvikling af aktiviteter
Sørg for at være så kort og præcis i din beskrivelse af aktiviteten samt i dine forklaringer undervejs (dette kræver refleksion og øvelse i forberedelsestiden).

Vi har en lang række aktiviteter, som danner udgangspunkt for matematik. Aktiviteternes praktiske udførsel skal formentlig bearbejdes i forberedelsen. I kan i samråd med trænere og fagansvarlige variere og differentiere aktiviteterne, så de passer til jeres zone.
Sørg dog for at bevare aktivitetens essens eller formål. Udover forskellige færdigheder træner aktiviteterne fx også forskellige strategier. Det er vigtigt at være opmærksom på dette, så fx en plus-aktivitet med fokus på brug af 10’er venner ikke pludselig ændres til en plus-aktivitet med fokus på fx at tælle videre.

Nogle aktiviteter fordrer længere fordybelsestid end andre, og nogle børn kan fordybe sig i en aktivitet i længere tid, mens andre har brug for flere skift. Sørg derfor altid for at have en ekstra aktivitet med til at fange børn, der ikke deltager i de planlagte aktiviteter, eller som har brug for at skifte aktivitet en eller flere gange.
Det er op til de voksne på de enkelte zoner, hvordan afviklingen af aktiviteter struktureres. Fx hvordan børnene opdeles, og om de samme børn er sammen med den samme voksen hele tiden, eller om børnene roterer mellem forskellige voksne og aktiviteter.

Individuel træning

Vi har et blandet udvalg af tre serier træningshæfter med, der alle er emnebaserede. De varierer fra det allermest basale tilrettet elever i matematikvanskeligheder til fx algebra på udskolingsniveau. Derudover kan børnene træne på ipad eller computer på platforme, de har adgang til via deres skole og unilogin, fx CampMat, Skoledu eller Matematikfessor.

Individuel træning er ikke lagt fast ind i undervisningsplanen, da vi ønsker, at alle børn arbejder så meget som muligt med varierende aktiviteter, men den individuelle træning kan bruges som supplement eller alternativ. Nogle børn kan bedre overskue træningshæftets genkendelige form, nøgle børn har ind imellem brug for at arbejde selv med en tydeligt rammesat opgave, nogle børn kan bruge den indivíduelle træning som et pusterum, hvis de er på overarbejde i interaktionen med de andre børn.

Formålet med at arbejde med træningsmaterialer er desuden at støtte overførsel af læring og brobygning fra camp til skole og kommende mentorforløb derhjemme.

Afslutning

Der er hver matematikgang afsat tid i slutningen til at reflektere over, hvad learning kids har arbejdet med og lært i løbet af dagen. Dette gøres med Stjerner og ønsker.
Efter Stjerner og ønsker afsluttes med en kort Ro på-aktivitet.
Når learning kids tjekker ud fra matematik, sætter de deres navneskilt på det programpunkt på dagsprogrammet, som de har syntes bedst om.

Hjernepauser

Sørg for at indlægge hjernepauser i undervisningen efter behov. Nedenfor forslag til hjernepauser/brain breaks med matematik.

Forberedelse

Forberedelse af matematikundervisningen foregår, mens der er dansk. Se planen for forberedelse her.

Undervisningsplan

Rød Lilla
1/7 Plus/minus A Plus/minus B
2/7 Plus/minus B Plus/minus A
3/7 Gange/dividere A Gange/dividere B
4/7 Gange/dividere B Gange/dividere A
5/7 Måling og omregning Brøker
6/7 Brøker Måling og omregning
7/7 Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé
Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé

 

Grøn Orange
1/7 Plus/minus A Plus/minus B
2/7 Plus/minus B Plus/minus A
3/7 Gange/dividere A Gange/dividere B
4/7 Gange/dividere B Gange/dividere A
5/7 Måling og omregning Brøker procent decimal
6/7 Brøker procent decimal Måling og omregning
7/7 Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé
Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé

 

Gul Blå
1/7 Plus/minus Plus/minus
2/7 Gange/dividere A Gange/dividere B
3/7 Gange/dividere B Gange/dividere A
4/7 Brøker procent decimal Måling og omregning
5/7 Måling og omregning Algebra
6/7 Algebra Brøker procent decimal
7/7 Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé
Gentag gode værksteder
Lav produkter færdige
Forbered læringscafé

 

Overblik over matematikmaterialer

Til hver camp er pakket følgende materialer:

  • 6 emnekasser til rød/lilla
  • 6 emnekasser til grøn/orange
  • 7 emnekasser til gul/blå
  • 6 konkretklassekasser (1 pr. undervisningshold, kan stå i undervisningslokalet eller forberedelsen)
  • xx konkretmaterialekasser (står i forberedelseslokalet)
  • Løse konkretmaterialer, der er for store til at have i en kasse
  • xx kasser med engangshæfter: TIKTAK, Turbo og Matematik for mig

Tilbage til siden LC1 2022-børn