LC1 2022 Plan for forberedelse
Forberedelse inden første forberedelsestid
Det er VIGTIGT, at ALLE har forberedt sig godt hjemmefra. Det vil sige, at I skal have læst undervisningsplaner og orienteret jer i undervisningsmaterialet.
På camp er det vigtigt, at I finder jeres zones dansk- og matematikmapper og gennemgår indholdet i disse, samt at I danner jer et overblik over, hvilke materialer vi har med i de forskellige materialekasser. Dels skal vi sikre, at vi har fået alle materialer med, dels er det vigtigt, at I ved, hvilke materialer I har til rådighed.
Tidspunkt for forberedelse
Matematikforberedelse foregår, mens der er dansk.
Kl. 9.15-9.45 orienterer fagchef og trænere (holdansvarlige) sig i dagens materiale.
Kl. 9.45-11.45 forbereder alle matematikfolk sig i deres zoner. I løbet af den fælles forberedelsestid har zonen ca. 20 min sparring med fokus på undervisningen med en socialpædagogisk chef.
VEST: Pædagogisk sparring i matematikforberedelse |
Mirjam |
Stephany |
10.10-10.30 |
Rød |
Orange |
10.40-11.00 |
Lilla |
Grøn |
11.00-11.20 |
Gul |
Blå |
ØST: Pædagogisk sparring i matematikforberedelse |
Amanda |
Ibadete |
Liv |
10.05-10.25 |
Rød |
|
Gul |
10.25-10.45 |
Lilla |
|
Blå |
10.45-11.05 |
|
Orange |
|
11.05-11.25 |
|
Grøn |
|
Danskforberedelse foregår, mens der er matematik.
Kl. 13-13.30 orienterer fagchef og trænere (holdansvarlige) sig i dagens materiale.
Kl. 13.30-15.15 forbereder alle danskfolk sig i deres zoner. I løbet af den fælles forberedelsestid har zonen ca. 20 min sparring med fokus på undervisningen med en socialpædagogisk chef.
VEST: Pædagogisk sparring i danskforberedelse |
Mirjam |
Stephany |
13.35-13.55 |
Rød |
Orange |
14.00-14.20 |
Lilla |
Grøn |
14.30-14.50 |
Gul |
Blå |
ØST: Pædagogisk sparring i danskforberedelse |
Amanda |
Ibadete |
Liv |
13.35-13.55 |
Rød |
Orange |
|
13.55-14.15 |
Lilla |
Grøn |
|
14.15-14.35 |
|
|
Gul |
14.35-14.55 |
|
|
Blå |
Rollefordeling
Træner
- Har hver dag en halv time til at sætte sig ind i materialet sammen med den fagansvarlige, før assistenttrænere, pædagogiske medarbejdere og rollemodeller sættes ind i dagens program og aktiviteter.
- Er primært ansvarlig for tilrettelæggelse og afvikling af dagens program i samarbejde med assistenttrænere.
- Er primært ansvarlig for klasseledelse og undervisning, når zonen er samlet.
- Er ansvarlig for at klæde sit team på, så alle kan varetage opgaver som gruppefacilitatorer.
- Er primært ansvarlig for udfyldelse af lærings- og trivselsdokumentation.
Assistenttræner
- Er ansvarlig for tilrettelæggelse og afvikling af dagens program i samarbejde med og med støtte fra træneren.
- Kan stå for klasseledelse og undervisning efter aftale med træner
- Fungerer som gruppefacilitator
- Udfylder lærings- og trivselsdokumentation
Pædagogisk medarbejder
- Støtter op om undervisningen
- Fungerer som gruppefacilitator
- Har særligt fokus på relationer og det sociale i læringssituationen
- Udfylder lærings- og trivselsdokumentation
Rollemodel
- Afstemmer med træneren, i hvilke dele af forberedelsen han/hun skal deltage
- Støtter op om undervisningen
- Fungerer evt. som gruppefacilitator
Forberedelsestjekliste
De voksne tjekker ind
- Har alle det godt?
- Har nogen brug for at dele noget?
- Hvordan gik sidste undervisningsgang? Hvad udfordrede jer?
Opfølgning på børnenes læring i skema for læringsdokumentation
- Hvilke børn havde successer sidste undervisningsgang? Hvorfor?
- Hvilke børn havde udfordringer sidste undervisningsgang? Hvorfor?
- Skal vi ændre noget i praksis til næste undervisningsgang? Hvad skal vi gøre anderledes?
- Rammer vi alle børns niveau?
Ovenstående skrives ind i regnearket, som I får tilsendt et link til.
Individuelle hensyn og differentiering
- Hvis et barn har brug for et særlig tilrettelagt forløb, skal det planlægges. Hvem gør hvad og hvornår?
- Individuelt skema udfyldes
Læringsaktiviteter den kommende dag
- Undersøg materialet sammen
- Er der noget, vi skal tilpasse eller ændre ifht. børnegruppen?
- Lav en klar rollefordeling
- Hvem står for de forskellige dele af undervisningen?
- Hvordan er børnene opdelt i løbet af undervisningen?
- Hvilke voksne er sammen med hvilke børn hvornår?
- Læringsaktiviteternes placering
- Hvor skal vi være?
- Hvordan skal rummet fysisk indrettes?
Forbered læringsaktiviteter
- Læs og forstå aktiviteten
- Overvej, hvordan aktiviteten kan differentieres op og ned i niveau
- Overvej, hvordan aktiviteten kan varieres for at fange børnenes motivation eller twiste det faglige fokus
- Overvej, hvilke spørgsmål du kan stille for at få børnene til at reflektere over aktivitetens faglige indhold
- Justér, så aktiviteten passer til børnene
- Øv dig på at forklare aktiviteten for børnene – få feedback af en makker
- Find materialer – læs opgavebeskrivelsen grundigt og tænk alle skridt igennem
- Afprøv aktiviteten
HUSK
- Lav visuelt dagsprogram
- Find træningsmaterialer i passende sværhedsgrad til de enkelte børn
- Sørg for at have et par hjernepauser i baghånden
- Planlæg introduktion af dagen(s emne) og afrunding/refleksiontid
- Læringsmål
- Centrale begreber
- Visuel understøttelse eller understøttelse med konkrete materialer
- Rammer omkring afrunding
Tilbage til siden LC1 2022-børn