LC1 2022 Plan for forberedelse

Forberedelse inden første forberedelsestid

Det er VIGTIGT, at ALLE har forberedt sig godt hjemmefra. Det vil sige, at I skal have læst undervisningsplaner og orienteret jer i undervisningsmaterialet.

På camp er det vigtigt, at I finder jeres zones dansk- og matematikmapper og gennemgår indholdet i disse, samt at I danner jer et overblik over, hvilke materialer vi har med i de forskellige materialekasser. Dels skal vi sikre, at vi har fået alle materialer med, dels er det vigtigt, at I ved, hvilke materialer I har til rådighed.

Tidspunkt for forberedelse

Matematikforberedelse foregår, mens der er dansk.
Kl. 9.15-9.45 orienterer fagchef og trænere (holdansvarlige) sig i dagens materiale.
Kl. 9.45-11.45 forbereder alle matematikfolk sig i deres zoner. I løbet af den fælles forberedelsestid har zonen ca. 20 min sparring med fokus på undervisningen med en socialpædagogisk chef.

VEST: Pædagogisk sparring i matematikforberedelse Mirjam Stephany
10.10-10.30 Rød Orange
10.40-11.00 Lilla Grøn
11.00-11.20 Gul Blå

 

ØST: Pædagogisk sparring i matematikforberedelse Amanda Ibadete Liv
10.05-10.25 Rød Gul
10.25-10.45 Lilla Blå
10.45-11.05 Orange
11.05-11.25 Grøn

 

Danskforberedelse foregår, mens der er matematik.
Kl. 13-13.30 orienterer fagchef og trænere (holdansvarlige) sig i dagens materiale.
Kl. 13.30-15.15 forbereder alle danskfolk sig i deres zoner. I løbet af den fælles forberedelsestid har zonen ca. 20 min sparring med fokus på undervisningen med en socialpædagogisk chef.

VEST: Pædagogisk sparring i danskforberedelse Mirjam Stephany
13.35-13.55 Rød Orange
14.00-14.20 Lilla Grøn
14.30-14.50 Gul Blå

 

ØST: Pædagogisk sparring i danskforberedelse Amanda Ibadete Liv
13.35-13.55 Rød Orange
13.55-14.15 Lilla Grøn
14.15-14.35 Gul
14.35-14.55 Blå

 

Rollefordeling

Træner

  • Har hver dag en halv time til at sætte sig ind i materialet sammen med den fagansvarlige, før assistenttrænere, pædagogiske medarbejdere og rollemodeller sættes ind i dagens program og aktiviteter.
  • Er primært ansvarlig for tilrettelæggelse og afvikling af dagens program i samarbejde med assistenttrænere.
  • Er primært ansvarlig for klasseledelse og undervisning, når zonen er samlet.
  • Er ansvarlig for at klæde sit team på, så alle kan varetage opgaver som gruppefacilitatorer.
  • Er primært ansvarlig for udfyldelse af lærings- og trivselsdokumentation.

Assistenttræner

  • Er ansvarlig for tilrettelæggelse og afvikling af dagens program i samarbejde med og med støtte fra træneren.
  • Kan stå for klasseledelse og undervisning efter aftale med træner
  • Fungerer som gruppefacilitator
  • Udfylder lærings- og trivselsdokumentation

Pædagogisk medarbejder

  • Støtter op om undervisningen
  • Fungerer som gruppefacilitator
  • Har særligt fokus på relationer og det sociale i læringssituationen
  • Udfylder lærings- og trivselsdokumentation

Rollemodel

  • Afstemmer med træneren, i hvilke dele af forberedelsen han/hun skal deltage
  • Støtter op om undervisningen
  • Fungerer evt. som gruppefacilitator

Forberedelsestjekliste

De voksne tjekker ind 

  • Har alle det godt? 
  • Har nogen brug for at dele noget? 
  • Hvordan gik sidste undervisningsgang? Hvad udfordrede jer?

Opfølgning på børnenes læring i skema for læringsdokumentation

  • Hvilke børn havde successer sidste undervisningsgang? Hvorfor? 
  • Hvilke børn havde udfordringer sidste undervisningsgang? Hvorfor? 
  • Skal vi ændre noget i praksis til næste undervisningsgang? Hvad skal vi gøre anderledes? 
  • Rammer vi alle børns niveau?

Ovenstående skrives ind i regnearket, som I får tilsendt et link til.

Individuelle hensyn og differentiering

  • Hvis et barn har brug for et særlig tilrettelagt forløb, skal det planlægges. Hvem gør hvad og hvornår?
  • Individuelt skema udfyldes

Læringsaktiviteter den kommende dag

  • Undersøg materialet sammen
  • Er der noget, vi skal tilpasse eller ændre ifht. børnegruppen?
  • Lav en klar rollefordeling
    • Hvem står for de forskellige dele af undervisningen?
    • Hvordan er børnene opdelt i løbet af undervisningen?
    • Hvilke voksne er sammen med hvilke børn hvornår?
  • Læringsaktiviteternes placering
    • Hvor skal vi være?
    • Hvordan skal rummet fysisk indrettes?

Forbered læringsaktiviteter

  • Læs og forstå aktiviteten
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan differentieres op og ned i niveau
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan varieres for at fange børnenes motivation eller twiste det faglige fokus
  • Overvej, hvilke spørgsmål du kan stille for at få børnene til at reflektere over aktivitetens faglige indhold
  • Justér, så aktiviteten passer til børnene
  • Øv dig på at forklare aktiviteten for børnene – få feedback af en makker
  • Find materialer – læs opgavebeskrivelsen grundigt og tænk alle skridt igennem
  • Afprøv aktiviteten

HUSK

  • Lav visuelt dagsprogram
  • Find træningsmaterialer i passende sværhedsgrad til de enkelte børn
  • Sørg for at have et par hjernepauser i baghånden
  • Planlæg introduktion af dagen(s emne) og afrunding/refleksiontid
  • Læringsmål
  • Centrale begreber
  • Visuel understøttelse eller understøttelse med konkrete materialer
  • Rammer omkring afrunding

Tilbage til siden LC1 2022-børn