Plan for matematikforberedelse

De voksne tjekker ind

  • Har alle det godt?
  • Har nogen brug for at dele noget?
  • Hvordan gik sidste undervisningsgang? Hvad udfordrede jer?

Opfølgning på børnenes læring i skema for læringsdokumentation

  • Hvilke børn har haft succeser i dag? Hvorfor?
  • Hvilke børn har haft udfordringer i dag? Hvorfor?
  • Skal vi ændre noget i praksis til i morgen? Hvad skal vi gøre anderledes?
  • Rammer vi alle børns niveau?

Individuelle hensyn og differentiering

  • Hvis et barn har brug for et særlig tilrettelagt forløb, skal det planlægges: hvem gør hvad og hvornår?
  • Individuelt skema udfyldes

Læringsaktiviteter den kommende dag

  • Undersøge materialet sammen: Er der noget, vi skal have tilpasset eller ændret ift. børnegruppen
  • Lav en klar rollefordeling: Hvem skal stå for hvad, og hvilke voksne er ansvarlige for hvilke børn
  • Læringsaktiviteternes placering: Hvor skal aktiviteterne foregå?

Forbered læringsaktiviteten – del jer op i ansvarsområder

  • Læs og forstå aktiviteten
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan differentieres op og ned i niveau
  • Overvej, hvordan aktiviteten kan varieres for at fange børnenes motivation eller twiste det faglige fokus
  • Overvej, hvilke spørgsmål du kan stille for at få børnene til at reflektere over aktivitetens faglige indhold
  • Justér, så aktiviteten passer til børnene
  • Øv dig på at forklare aktiviteten for børnene – få feedback af en makker
  • Find materialer – læs opgavebeskrivelsen grundigt og tænk alle skridt igennem
  • Afprøv aktiviteten

HUSK

  • Lav visuelt dagsprogram
  • Find træningsmaterialer i passende sværhedsgrad til de enkelte børn
  • Sørg for at have et par hjernepauser i baghånden
  • Planlæg introduktion af dagen(s emne) og afrunding/refleksiontid
  • Læringsmål
  • Centrale begreber
  • Visuel understøttelse eller understøttelse med konkrete materialer
  • Rammer omkring afrunding

Tilbage til siden LC1 2023 Matematik