Plan for matematikforberedelse
De voksne tjekker ind
- Har alle det godt?
- Har nogen brug for at dele noget?
- Hvordan gik sidste undervisningsgang? Hvad udfordrede jer?
Opfølgning på børnenes læring i skema for læringsdokumentation
- Hvilke børn har haft succeser i dag? Hvorfor?
- Hvilke børn har haft udfordringer i dag? Hvorfor?
- Skal vi ændre noget i praksis til i morgen? Hvad skal vi gøre anderledes?
- Rammer vi alle børns niveau?
Individuelle hensyn og differentiering
- Hvis et barn har brug for et særlig tilrettelagt forløb, skal det planlægges: hvem gør hvad og hvornår?
- Individuelt skema udfyldes
Læringsaktiviteter den kommende dag
- Undersøge materialet sammen: Er der noget, vi skal have tilpasset eller ændret ift. børnegruppen
- Lav en klar rollefordeling: Hvem skal stå for hvad, og hvilke voksne er ansvarlige for hvilke børn
- Læringsaktiviteternes placering: Hvor skal aktiviteterne foregå?
Forbered læringsaktiviteten – del jer op i ansvarsområder
- Læs og forstå aktiviteten
- Overvej, hvordan aktiviteten kan differentieres op og ned i niveau
- Overvej, hvordan aktiviteten kan varieres for at fange børnenes motivation eller twiste det faglige fokus
- Overvej, hvilke spørgsmål du kan stille for at få børnene til at reflektere over aktivitetens faglige indhold
- Justér, så aktiviteten passer til børnene
- Øv dig på at forklare aktiviteten for børnene – få feedback af en makker
- Find materialer – læs opgavebeskrivelsen grundigt og tænk alle skridt igennem
- Afprøv aktiviteten
HUSK
- Lav visuelt dagsprogram
- Find træningsmaterialer i passende sværhedsgrad til de enkelte børn
- Sørg for at have et par hjernepauser i baghånden
- Planlæg introduktion af dagen(s emne) og afrunding/refleksiontid
- Læringsmål
- Centrale begreber
- Visuel understøttelse eller understøttelse med konkrete materialer
- Rammer omkring afrunding
Tilbage til siden LC1 2024 Matematik