LC3 2021 Matematik

På baggrund af erfaringer med, at det er svært at nå i dybden med alle tre kompetenceområder på LC1, vil vi det kommende campår omstrukturere undervisningen, så der på LC1 primært er fokus på tal og algebra, på LC2 primært er fokus på geometri og måling og på LC3 primært er fokus på statistik og sandsynlighed.

Da der ‘kun’ undervises i matematik i 2*2 t 15 min på LC3, gennemfører vi ikke matematiksamtaler, og i stedet for Dagens tal, som vi gennemfører på LC1 og LC2, lægger vi op til, at man i hver af de to undervisningsgange starter fælles med en indledende øvelse, der introducerer henholdsvis statistik- og sandsynlighedsbegrebet.

Dagsprogram

Tidsrum Aktivitet
13.45-14.00 Tjek ind + intro til dagens program + indledende øvelse
14.00-14.45 Aktiviteter i mindre grupper
14.45-15.00 Snackpause (kan evt. flyttes til senere)
15.00-15.45 Aktiviteter i mindre grupper
15.45-16.00 Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på

 

Undervisningsplaner

Hold 1 & 2 Yngste
Hold 3 & 4 Ældste

Opstart

Efter PL mødes learning kids med deres hold i deres undervisningslokaler. Matematikunderviserne står klar i lokalet. Danskunderviserne sørger for, at alle børn kommer til matematik. Det er vigtigt at skabe et trygt miljø og en god stemning fra start af. Sørg for at se og sige hej til alle børn. Brug musik, highfives mv. til at understøtte god stemning.

Børnene tildeles faste pladser, som de starter på begge dage. Husk navneskilte.

For at skabe forstærkning af det lærte, taler vi til en start med børnene om, hvad de har lavet i dansk om formiddagen. Ligeledes taler dansklærerne med børnene om, hvad de har lavet i matematik dagen før.

Det er vigtigt, at dagens program er hængt op i lokalet, så børnene løbende kan følge med i, hvor langt vi er nået. Programmet skal gennemgåes med børnene.
Når programmet gennemgåes, så tal også kort med børnene om dagens emne(r). Sørg for at sætte emnet ind i en kontekst. Stil et spørgsmål, fortæl en historie eller kom med et provokerende udsagn for at aktivere børnenes forforståelser eller forudsætninger og for at rette deres opmærksomhed mod dagens emne.

Aktiviteter

På denne camp arbejder vi med statistik den første dag og sandsynlighed den anden dag.
Nogle aktiviteter lægger op til, at børnene arbejder i mindre grupper, mens andre med fordel kan laves hele holdet i fællesskab. Nogle aktiviteter er ret lukkede, mens andre har en mere åben karakter.
Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter finder I via undervisningsplanerne ovenfor. Læg evt. et link på jeres mobil til siden her, så I nemt kan tilgå aktivitetsbeskrivelserne i undervisningen.

Papirmaterialer (kort, kopiark mv.) er pakket i lynlåsposer i kasser​ne, som nævnes i undervisningsplanen. Desuden er til hvert hold pakket en kasse med konkrete materialer, som skal/kan benyttes til de forskellige aktiviteter.
HUSK at understøtte værksteder med konkreter så meget som muligt.

Afvikling af aktiviteter
Sørg for at være så kort og præcis i din beskrivelse af aktiviteten samt i dine forklaringer undervejs (dette kræver refleksion og øvelse i forberedelsestiden).

Vi har en lang række aktiviteter, som danner udgangspunkt for undervisningen. Aktiviteternes praktiske udførsel skal formentlig bearbejdes i forberedelsen. I kan i samråd med den fagansvarlige variere og differentiere aktiviteterne, så de passer til jeres undervisningshold.

Nogle aktiviteter fordrer længere fordybelsestid end andre, og nogle børn kan fordybe sig i en aktivitet i længere tid, mens andre har brug for flere skift. Sørg derfor altid for at have en ekstra aktivitet med til at fange børn, der ikke deltager i de planlagte aktiviteter, eller som har brug for at skifte aktivitet en eller flere gange.

Det er op til underviserne på de enkelte hold, hvordan afviklingen af aktiviteter struktureres. Fx hvordan børnene opdeles, og om de samme børn er sammen med den samme voksen hele tiden, eller om børnene roterer mellem forskellige voksne og aktiviteter.

Individuel træning

Hvis learning kids har brug for at lave noget andet end de planlagte aktiviteter, er der mulighed for individuel træning på computer eller i hæfte. Formålet med at arbejde med træningsmaterialer er at støtte overførsel af læring og brobygning til skole og mentorforløb derhjemme.

Vi har et blandet udvalg af tre serier træningshæfter med, der alle er emnebaserede. De varierer fra det allermest basale tilrettet elever i matematikvanskeligheder til fx algebra på udskolingsniveau. Derudover kan learning kids træne på computer på fx CampMat eller Matematikfessor via deres unilogin og de platforme, de har adgang til på deres skole hjemme.

Stjerner og ønsker

Der er i slutningen af hver undervisningsgang afsat tid til at reflektere over, hvad learning kids har arbejdet med og lært i løbet af undervisningen. På denne camp arbejdes i refleksionen over det lærte med En stjerne og et ønske.

Stjernen repræsenterer en ting, børnene synes, de har lært.
Ønsket repræsenterer en ting, børnene gerne vil øve sig på/blive bedre til.

Processen:

  • Barnet forholder sig til både stjernen og ønsket
  • Barnet noterer på Post-it’s og hænger sit bud ved plakaterne med matchende ikoner
  • Efter hver undervisningsgang noterer barnet, hvordan det har arbejdet med at nå sit ønske og hænger dette bud op sammen med sit ønske
  • Når et barn har opnået sit ønske, bliver det til en stjerne, og et nyt ønske defineres. 

Ikke alle børn kan sætte en finger på, hvad de har lært, men at lade dem formulere, hvad de har arbejdet med, er et skridt på vejen, og så kan den voksne spørge nysgerrigt ind. Spørgsmål kan for eksempel være

  • Er der noget, du er blevet bedre til?
  • Er der noget, der har overrasket dig?
  • Hvad gik aktiviteterne ud på?
  • hvad fandt du ud af, da du lavede aktiviteten?

Det er ok, at underviseren ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.​

Ro på

Det er vigtigt, at undervisningen bliver rundet godt og roligt af. Det gøres med små aktiviteter der har fokus på at skabe en følelse af nærvær og fællesskab. Læs mere om Ro på-aktiviteter her.

Hjernepauser

Sørg for at indlægge hjernepauser i undervisningen efter behov. Nedenfor forslag til hjernepauser/brain breaks med matematik.

Forberedelse

Forberedelse til torsdagens matematikundervisning foregår onsdag aften.
Kl. 19-20: Matematikundervisere forbereder sig sammen med fagchefen.
Kl. 19-20: Pædagogisk matematikteam har møde med den socialpædagogiske chef.
Kl. 20-21: Pædagogisk matematikteam klædes på af matematikunderviserne til at deltage i undervisningen.

Forberedelse til fredagens matematikundervisning foregår fredag formiddag.
Kl. 9-11: Matematikundervisere forbereder sig sammen med fagchefen.
Kl. 9-10: Pædagogisk matematikteam deltager i Læs Sammen og følger learning kids til dansk
Kl. 10-11: Pædagogisk matematikteam har møde med den socialpædagogiske chef.
Kl. 11-12: Pædagogisk matematikteam klædes på af matematikunderviserne til at deltage i undervisningen.

Læs mere om forberedelsen her.

Tilbage til siden Camps