Yngste
Nedenfor er forslag til aktiviteter. I skal absolut ikke nå det hele igennem, men har lidt at vælge mellem, så I kan tilpasse til holdets niveau og behov.
Tidsrum |
Aktivitet |
13.45-14.00 |
Tjek ind + intro til dagens program + indledende øvelse (lav fx statistik på tavlen over hvor mange burpees I kan lave på et minut, jeres skostørrelser eller fødselsmåneder) |
14.00-14.45 |
Hvad er en statistisk undersøgelse?
Learning kids arbejder med, hvordan statistiske observationer kan omsættes til diagrammer og hyppighedstabeller.
- Træk kort
Formål: Kunne registrere data fra en statistisk undersøgelse i diagram og hyppighedstabel. Kunne bruge begreberne flest, færrest og lige mange.
- Aflæs diagrammet og hyppighedstabellen
Formål: Kunne omsætte diagram til hyppighedstabel og omvendt
- Kategorisér data
Formål: Kunne lave en statistik, hvor data er kategoriseret meningsfuld
- Begrebskort
IKKE EN AKTIVITET. Brug kortene som støtte til samtalen om statistiske begreber i de andre opgaver.
|
14.45-15.00 |
Snackpause (kan evt. flyttes til senere) |
15.00-15.45 |
Lav en undersøgelse
Learning kids laver deres egen statistiske undersøgelse.
- Jeres egen statistiske undersøgelse
Formål: Kunne lave en statistisk undersøgelse, ordne og præsentere data samt beskrive data med ord om statistik
- Begrebskort
IKKE EN AKTIVITET. Brug kortene som støtte til samtalen om statistiske begreber i de andre opgaver.
|
15.45-16.00 |
Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på |
Tidsrum |
Aktivitet |
13.45-14.00 |
Tjek ind + intro til dagens program + indledende øvelse |
14.00-14.45 |
Hvad er sandsynlighed?
Learning kids arbejder med at forstå begreberne chance, sandsynlighed og udfald samt at vurdere sandsynligheden for forskellige udfald i eksperimenter.
- Hvad er chance?
Formål: Kende til begreberne chance, sandsynlighed, vurdere størst/mindst/lige stor chance
- Skokast
Formål: Undersøge mulige udfald, registrere observationer
- Vurdér gæt træk
Formål: Kunne vurdere hvilket udfald der er størst sandsynlighed for
- Træk og gæt
Formål: Kunne estimere antal centicubes i hver farve i en pose på baggrund af udtræk
|
14.45-15.00 |
Snackpause (kan evt. flyttes til senere) |
15.00-15.45 |
Eksperimenter
Learning kids laver selv eksperimenter, præsenterer data i diagrammer og tabeller og vurderer chancen for forskellige udfald.
|
15.45-16.00 |
Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på |
Konkretmaterialer
Til hvert hold er medbragt følgende konkretmaterialer:
- Klassekasse
- 1 ipad pr. barn
- Notes- og udregningspapir inkl. ternet
- Planchepapir til præsentation (20 ark pr. hold)
- Lommeregnere
- 1 whiteboardtavle, 1 svamp og 1 tusch pr. learning kid
- 4 kortspil
- 2 uigennemsigtige poser til centicubes
- 1 pose centicubes i blandede farver
- 6 tomme stofnet
- 30 alm. terninger
- 20 tisidede terninger
- 4 tennisbolde
- 1 basketbold eller fodbold
- 2 store grønne alm. terninger
- 2 store grønne tisidede terninger
Til hver camp er desuden pakket:
- 2 lykkehjul
- 1 taske ‘legerumsbolde’
- 2 velcrodart
Tilbage til LC3 2021