Ældste

Nedenfor er forslag til aktiviteter. I skal absolut ikke nå det hele igennem, men har lidt at vælge mellem, så I kan tilpasse til holdets niveau og behov.

Torsdag

Tidsrum Aktivitet
13.45-14.00 Tjek ind + intro til dagens program + indledende øvelse (lav fx statistik på tavlen over hvor mange burpees I kan lave på et minut, jeres skostørrelser eller fødselsmåneder)
14.00-14.45 Hvad er en statistisk undersøgelse?
Learning kids arbejder med, hvordan statistiske observationer kan omsættes til diagrammer og hyppigheds- & frekvenstabeller.

  • Træk kort
    Formål: Kunne registrere data fra en statistisk undersøgelse i diagram og hyppighedstabel. Kunne bruge begreberne flest, færrest og lige mange.
  • Aflæs diagrammet og hyppighedstabellen
    Formål: Kunne omsætte diagram til hyppighedstabel og omvendt
  • Kategorisér data
    Formål: Kunne lave en statistik, hvor data er kategoriseret meningsfuld
  • Find frekvensen
    Formål: Forstå og kunne udregne frekvens
  • Begrebskort
    IKKE EN AKTIVITET. Brug kortene som støtte til samtalen om statistiske begreber i de andre opgaver.
14.45-15.00 Snackpause (kan evt. flyttes til senere)
15.00-15.45 Lav en undersøgelse
Learning kids laver deres egen statistiske undersøgelse.

  • Jeres egen statistiske undersøgelse
    Formål: Kunne lave en statistisk undersøgelse, ordne og præsentere data samt beskrive data med ord om statistik
  • Begrebskort
    IKKE EN AKTIVITET. Brug kortene som støtte til samtalen om statistiske begreber i de andre opgaver.
15.45-16.00 Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på

 

Fredag

Tidsrum Aktivitet
13.45-14.00 Tjek ind + intro til dagens program + indledende øvelse
14.00-14.45 Hvad er sandsynlighed?
Learning kids arbejder med at forstå begreberne chance, sandsynlighed og udfald samt at vurdere sandsynligheden for forskellige udfald i eksperimenter.

  • Skokast
    Formål: Undersøge mulige udfald, registrere observationer
  • Vurdér gæt træk
    Formål: Kunne vurdere hvilket udfald der er størst sandsynlighed for
  • Træk og gæt
    Formål: Kunne estimere antal centicubes i hver farve i en pose på baggrund af udtræk
  • Sandsynlighed: En terning
    Formål: Undersøge sandsynlighed ved slag med en terning
14.45-15.00 Snackpause (kan evt. flyttes til senere)
15.00-15.45 Eksperimenter
Learning kids laver selv eksperimenter, præsenterer data i diagrammer og tabeller og vurderer chancen for forskellige udfald og herefter spils fairness.

  • Sandsynlighed: Sum af to terninger
    Formål: Undersøge sandsynlighed ved slag med to terninger
  • Er spillet fair? (Syv skiller vandene, Gange øjne, Lige ulige, Forskel på øjne)
    Formål: Undersøge et spil baseret på sandsynlighed og vurdere fairness
15.45-16.00 Stjerner og ønsker + fælles afslutning med ro på

 

Konkretmaterialer

Til hvert hold er medbragt følgende konkretmaterialer:

  • Klassekasse
  • 1 ipad pr. barn
  • Notes- og udregningspapir inkl. ternet
  • Planchepapir til præsentation (20 ark pr. hold)
  • Lommeregnere
  • 1 whiteboardtavle, 1 svamp og 1 tusch pr. learning kid
  • 4 kortspil
  • 2 uigennemsigtige poser til centicubes
  • 1 pose centicubes i blandede farver
  • 6 tomme stofnet
  • 30 alm. terninger
  • 20 tisidede terninger
  • 4 tennisbolde
  • 1 basketbold eller fodbold
  • 2 store grønne alm. terninger
  • 2 store grønne tisidede terninger

Til hver camp er desuden pakket:

  • 2 lykkehjul
  • 1 taske ‘legerumsbolde’
  • 2 velcrodart

Tilbage til LC3 2021