En stjerne og et ønske

Der er i slutningen af hvert matematikbånd afsat tid til at reflektere over, hvad learning kids har arbejdet med og lært i løbet af dagen. Dette gøres med øvelsen En stjerne og et ønske.

Stjernen repræsenterer en ting, learning kids synes, de har lært eller arbejdet med.
Ønsket repræsenterer en ting, learning kids gerne vil øve sig på/blive bedre til.

Formål
Learning kids reflekterer over egen læring og kan sætte ord på, hvad de har trænet i dagens læringsbånd, og hvad de fortsat gerne vil øve sig på.

Sådan foregår aktiviteten

  • Sæt hyggelig musik på højttaleren.
  • Tal med learning kids om, hvad de har lært i dag. Opsummér evt. de forskellige aktiviteter og deres formål.
  • Learning kids tegner eller skriver på en gul Post-it en stjerne, dvs. noget, de har arbejdet med eller lært i dag, og på en blå Post-it et ønske, dvs. noget, de vil øve sig på/blive bedre til.
  • Skriv gerne navn bag på Post-it’s’ne, så de kan bruges som input til udfyldelse af lærings- og trivselsdokumentation.
  • Learning kids hænger deres bud ved plakaterne med matchende ikoner

Ikke alle børn kan sætte en finger på, hvad de har lært, men at lade dem formulere, hvad de har arbejdet med, er et skridt på vejen, og så kan den voksne spørge nysgerrigt ind. Spørgsmål kan for eksempel være

  • Er der noget, du er blevet bedre til?
  • Er der noget, der har overrasket dig?
  • Hvad gik aktiviteterne ud på?
  • Hvad fandt du ud af, da du lavede aktiviteten?

Det er ok, at de voksne ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.