Dagens tal/Dagens figur

Dagens tal på LC1

I introaktiviteten Dagens tal undersøges og beskrives et udvalgt tal på mange forskellige måder. I forberedelsestiden vælges et tal og et udfyldningsark (I kan også lave et selv), der passer til zonens niveau og dagens emne.

Ved opstarten af matematik ligger udfyldningsarket klar på alle learning kids’ pladser, så de kan gå i gang, efterhånden som de finder på plads i læringsrummet. Når alle learning kids har haft tid til at arbejde med Dagens tal, kan samles op i plenum eller mindre grupper. Opsamlingen kan evt. faciliteres af et learning kid.

Formålet med Dagens tal er

  • at skabe en tryg og rolig opstart på matematikundervisningen, hvor alle learning kids ved, hvad de skal
  • At udvikle learning kids’ talkendskab- og forståelse
  • At learning kids ‘taler matematik’
  • At få et godt indblik i learning kids’ tanker og strategier

Pa LC1 arbejdes i aktiviteten Dagens tal med hele tal, decimaltal eller brøker. I kan med fordel lave jeres eget udfyldningsark, som er tonet efter dagens emne. Laver I selv ark, så scan dem gerne ind og send dem til julie@laerforlivet.dk

Find inspiration til, hvad udfyldningsarkene kan indeholde, her.

Dagens figur på LC2

Dagens figur gennemføres på samme vis som Dagens tal, dog arbejdes der i denne omgang med firkanter, trekanter og cirkler. I kan med fordel lave jeres eget udfyldningsark, som er tonet efter dagens aktiviteter. Laver I selv ark, så scan dem gerne ind og send dem til julie@laerforlivet.dk

Find inspiration til, hvad udfyldningsarkene kan indeholde, her.

Eksempel på Dagens tal lavet i fællesskab på tavlen

 

Eksempler på kopiark med Dagens tal

Nedenstående eksempler er hentet fra hanneduebak.dk, Anita Withen på bubbleminds.dk og pinterest.