Formål
Træne opdeling i positioner som multiplikationsstrategi
Opdeling
Individuelt
En pose til 12 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Sådan laves aktiviteten
Vælg, om der skal arbejdes med 1×2 eller 1×3 cifre.
Hvert barn får en terning og slår tre/fire gange med terningen. De tre/fire slag skrives ind i de tre/fire felter til venstre, så der laves et gangestykke med 1×2/1×3 cifre.
Tal med børnene om, hvordan gangestykket kan opdeles i to/tre mindre gangestykker, hvor det ene ciffer ganges med henholdsvis 100’er, 10’ere og 1’ere.
Herefter udregner børnene de tre del-regnestykker og lægger til sidst de tre delresultater sammen.
Vigtige spørgsmål
Hvorfor kan det være smart at opdele et gangestykke i flere dele?
Hvordan kan du nemt gange med et tal med nuller på, fx 40 eller 300?
Hvorfor kan vi have brug for fire felter, når vi ganger et 1-cifret og et 3-cifret tal?
Differentiering
Børn, der har styr på 1-6-tabellen, arbejder med en 6-sidet terning. Børn, der har styr på 1-10-tabellen, arbejder med en 10-sidet terning.