Rumkapløbet

Formål
Strategi
Kunne lave parallelforskydninger i et koordinatsystem

Opdeling
2-4 personer pr. spil

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • En tisidet terning pr. spil
  • To brikker til hver spiller, fx centicubes
  • En brik til at indikere placering af rumstationen

Sådan foregår aktiviteten
Rumstationen placeres på rumkortet i det ene hjørne af kortet og en brik fra hver spiller placeres i modsatte hjørne af rumkortet på samme koordinat.

En brik fra hver spiller placeres ud for 0 på benzinmåleren (den store røde streg længst til venstre).

Spillerne skiftes nu til at slå med terningen. Hvis der fx slås en 4’er, må spilleren flytte sin brik samlet set 4 skridt mod rumstationen, fx 1 til højre og 3 op, 2 til venstre og 2 ned eller 4 op.

Spillerne kan vælge at bruge alle skridt i et slag, eller de kan vælge at gemme nogle skridt til senere ved at ‘komme den overskydende benzin i benzintanken’, dvs. flytte sin brik frem på benzinmåleren. Hvis der fx slås en 8’er, kan spilleren vælge at flytte 2 skridt til højre og 3 skridt op, altså flytte fem skridt i alt, og herefter flytte sin brik på benzinmåleren tre streger frem.

Når der er ekstra benzin i tanken, kan denne bruges i de følgende træk. Hvis ens benzinbrik fx står 6 streger inde på måleren, og man slår en 7’er, kan man vælge at flytte i alt op til 13 skridt. Flytter man fx 5 skridt til venstre og 6 ned, har man flyttet 11 i alt og vil efter sit træk have sin brik på benzinmåleren stående 2 streger inde.

Vinderen er den, der først få sin raketbrik frem til rumstationen.

Variation
Learning kids placerer som det første deres brikker et valgfrit sted på koordinatsystemet. Herefter slås to gange med terningen, og summen af de to kast giver x-koordinaten til rumstationensplacering. På samme måde findes y-koordinaten.