Skyd rumskibe

Formål
Spil
Træne aflæsning og brug af koordinater i et koordinatsystem.

Opdeling
Parvis

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • 17 centicubes pr. elev eller tuscher

  • Evt. skolegårdskridt

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Har eleverne spille sænke slagskibe før?

  • Kender de til koordinatsystemer og koordinatsæt?

  • Har de kendskab til første eller alle fire kvadranter?

Sådan laves aktiviteten
Hver elev får 17 centicubes og en spilleplade. Centicubes’ne skal nu lægges på pladen, så de danner ’rumskibe’ med længderne 5, 4, 3, 3 og 2. Når begge spillere er klar, vælger den første deltager en koordinat og spørger, om modpartens rumskib ligger der? Hvis nej, markeres det med en prik, hvis ja med et kryds. Er svaret ja, får han lov til at spørge igen. Er svaret nej, går turen over til modparten. Evt. kan spillerne gøre deres modspiller opmærksom på, når alle dele af et rumskib er skudt ned.

Sådan bliver spillerne ved, til de mener, de har fundet hinandens rumkibe og tegnet de rigtige koordinater ind. Når en deltager tror, han har fundet alle modpartens skibe, beder han om at få det bekræftet. Hvis der er fejl, fortsætter legen. Hvis alt er korrekt, har han vundet.

Niveau 1
Der spilles med et koordinatsystem med 1. kvadrant, og centicubes’ne placeres på koordinaterne, IKKE på felterne mellem koordinaterne.

Niveau 2
Der spilles med et koordinatsystem med alle fire kvadranter, og og centicubes’ne placeres på koordinaterne, IKKE på felterne mellem koordinaterne.

Variation
Koordinatsystemerne tegnes på jorden med kridt og spillet spilles i stor størrelse, mens modspillerne står med god afstand imellem, så de ikke kan se hinandens placeringer af rumskibene.

Tilbage til siden Koordinatsystemet