Træn 10’er venner-stafet

Learning kids dyster i hold. Learning kids trækker et kort og finder matchende gummibrik med tal på. 

Formål
Automatisering af 10’er-venner

Opdeling
2 hold, der dyster mod hinanden

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Gummibrikker med tallen 0-9 eller lommefliser med tal, der matcher resultaterne af de udvalgte kort

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kender learning kid tallene op til 10?
  • Har learning kid kendskab til og forståelse for tiervenner/talpar/regning med tiervenner og tierovergang?

Sådan laves aktiviteten
Learning kids deles i hold, der dyster mod hinanden.
Der vælges et niveau kort.
Kortene fordeles med lige mange kort til hvert hold.
De to første learning kids på holdene trækker et kort, regner regnestykket, hvis det er gule/grønne/turkis kort, og løber ud til en gummibrik/lommeflise, der matcher tallet på kortet.

Lilla: Find tierven til tallet på kortet
Gule: Regn regnestykket og find resultatet
Grønne/turkis med tierovergang: Regn regnestykker og find resultatet. Brug 10’er venner i regneprocessen. Resultatet på 12-4 kan fx findes ved at sige “12 minus 2 er 10. Så mangler jeg at trække 2 mere fra. Jeg ved at 2 er 10’er ven med 8, så 10 minus 2 er 8”. Resultatets kan også findes ved at fylde op. “4 er 10’er ven med 6, så fra 4 op til 10 er der 6 og så to mere fra 10 op til 12. Det giver 8 i alt”.
Turkis med talpar: Regn regnestykker og find resultatet. Brug evt. 10’er venner i regneprocessen.

Når et barn har stillet sig på en gummibrik og fået godkendt tallet af en voksen, må næste barn på holdet trække et kort og og finde den matchende gummbrik/lommeflise. Vinderen er det hold, der først er igennem bunken.

Tilbage til siden Plus/minus