Arealgange

Formål
Knytte areal og multiplikation sammen og lære at bruge arealmetoden til at udregne flercifrede gangestykker.

Opdeling
Individuel

En pose til 12 learning kids indeholder

Desuden skal findes

Pejlemærker inden aktiviteten
Tal med learning kids om at gange.

  • Hvad ved de allerede om at gange?

  • Hvad betyder det, at man ganger noget?

  • Hvad har at gange med areal at gøre?

  • Er der nogen, der allerede ved, hvordan man finder areal af et rektangel?

  • Hvad plejer de at gøre, når de skal gange små tal?

  • Når de skal gange store tal?

Sådan foregår aktiviteten
Learning kids finder resultater af gangestykker ved at finde arealet af de to tal som sidelængder i et rektangel. Start med at kigge på 1×1 cifre og hvordan opdeling kan være en hjælp. I kan tegne på papir eller bruge hjemmesidens værktøj. Bruger I hjemmesidens værktøj er det en god ide at tegne en skitse ved siden af, hvor I kan skrive delarealerne i.

Tal om, at man kan finde det samlede areal ved at lægge delarealerne sammen.

Træk evt. to blå kort og udregn vha. arealmetode og evt. opdeling.

Udvid herefter til 1×2 cifre (træk et blåt og et grønt kort) og tal om hensigtsmæssige opdelinger. Nogle gange giver det måske mening at opdele i 10’ere og 1’ere, mens det andre gange giver mening med andre opdelinger.
Nedenfor opdeles regnestykket 7×16 til venstre i 7×10+7×6, mens det til højre opdeles i to lige store arealer på 7×8.

 

Udvid herefter til 2×2 cifre. Brug grønne og evt. gule kort. Tal om, at metoden nu udvides, så man opdeler både længden og bredden på arealet, så der bliver fire delarealer. Tal igen om hensigtsmæssige opdelinger.

Differentiering op

  • Hvis learning kids har styr på at gange 2×2 cifre, kan I bede dem overveje, hvordan man på samme måde kan gange 2×3 eller 3×3 cifre (røde kort).
  • Tal med learning Kids om, hvorfor gangekassen og en traditionel gangealgoritme giver samme resultat af regnestykkerne. Lad learning kids undersøge, om regneprocessen (rækkefølgen) er den samme i de to metoder, eller om de adskiller sig fra hinanden.
  • Lad learning kids undersøge, om gangekassen også kan bruges til at gange kommatal.

Tilbage til siden Gange/dividere