Byg en kasse

Formål
Undersøgelse
Forståelse for udregning af rumfang

Opdeling
1-2 personer

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • Centicubes

Sådan foregår aktiviteten
Før aktivitetens start
Tal om, hvad en kasse er i matematisk forstand. Sørg for, at learning kids er klar over, at kassen skal være massiv – der må ikke være hul i midten.

Version 1
Træk et kort med et rumfang. Byg så mange forskellige kasser som muligt med dette rumfang.
Evt. konkurrenceelement: Dyst mod hinanden to og to eller i hold om, hvem der kan bygge flest forskellige kasser med samme rumfang.
Skriv løbende sidelængder og rumfang ned.

Version 2
Træk et kort med et rumfang og byg en kasse med rumfanget.
Evt. konkurrenceelement: Dyst mod hinanden to og to eller i hold. Træk et kort. Det gælder nu om først at få bygget et forslag til en løsning. Lav evt. benspænd, fx at sidelængderne ikke må være 1.
Skriv løbende sidelængder og rumfang ned.

Efter aktiviteten
Saml op med en samtale, hvor I arbejder jer frem til formlen for udregning af rumfanget af en kasse. Start med hvordan man kan finde arealet af figurens bund og arbejd herefter videre med at gange højden på.

Differentiering

  • Er der forskel på 2*4*3 og 4*3*2?
  • Kan learning kids finde et system for, hvor mange mulige kasser der er til et givent rumfang?
  • Kan learning kids finde alle mulige kasser til et større rumfang fx 56 eller 64 uden at bygge dem med centicubes?

Tilbage til siden Geometri