To i en_firkanter

Formål
Kunne konstruere firkanter, der lever op til to kriterier, fx både at være en rektangel og en rombe.

Opdeling
Parvist

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • begrebskort fra aktiviteten Vendespil_firkanter

  • evt. figurkort fra aktiviteten Vendespil_firkanter

Sådan foregår aktiviteten
Begrebskortene lægges med billedsiden nedad. Hvert learning kid trækker et kort. Hvis der står det samme på begge kort, lægges det ene kort tilbage, og der trækkes et nyt. Learning kids skal nu sammen tegne en firkant, der lever op til begge kriterier. Fx kan I tegne en firkant, der både er et kvadrat og en rombe? 

Vigtige spørgsmål

  • Kan det lade sig gøre at tegne firkanten?
  • Hvordan griber du opgaven an?
  • Hvilken af de to typer firkanter forholder du dig til som det første?
  • Kan du forklare, om der findes flere forskellige parallelogrammer, end der findes rektangler?

Starthjælp
Lad learning kids tegne forskellige udgaver af de fem forskellige typer firkanter, inden aktiviteten påbegyndes. 

Differentiering ned
Brug figurkortene og lad learning kids parre kortene med de begrebskort, der kan passe til firkanten på figurkortet.

Tilbage til siden Geometri