Formål
Arealforståelse
Opdeling
Parvis
En pose til 12 learning kids indeholder
Desuden skal bruges
Evt. tommestokke
Tuscher
Ternet papir i A3-størrelse med 1x1cm tern – minimum 3 til hvert barn
Flader, der skal opmåles af learning kids
Sådan foregår aktiviteten
Tal om de forskellige måleenheder til at måle areal og om sammenhængen mellem længde og areal. Når man går fra m til cm, ganger man med 100, men når man går fra m² til cm², ganger man med 100*100=10.000.
Svararket “Gæt og find areal”
Learning kids finder flader, som de vil måle arealet på. Først gættes på arealet. I kan gætte på standardiserede enheder, fx cm² eller m², eller I kan gætte på arealet af andre ikke-standardiserede måleenheder, fx en post-it.
Herefter måles længde og bredde på fladen og arealet udregnes eller tælles.
Svararket “Omregning – areal”
Learning kids finder flader, som de vil måle arealet på. Arealet kan findes ved at lægge fladen oven på arkene med 1×1 cm tern, tegne omridset og tælle antallet af kvadratcentimeter, eller ved at udregne arealet vha. arealformler. Gør evt. begge dele og snak om, hvorfor der evt. er forskel mellem det talte og det udregnede areal.
Fladerne måles med kvadratcentimeter. Herefter omregnes til de andre enheder.