Find forskellen

Learning kids finder forskellen ved at fylde op.

Formål
Finde forskel ved at fylde op

Opdeling
Individuelt eller i små grupper

En pose til 15 learning kids indeholder

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Har learning kids strategier til at trække fra?
  • Forstår learning kids, hvordan man kan lægge til på en tallinje?

Sådan laves aktiviteten
I stedet for at trække fra ved at springe baglæns på tallinjen, trækkes her fra ved at finde forskellen mellem de to tal. Det gøres ved at springe fra det mindste til det største tal på tallinjen.Vi bruger altså en additiv strategi til at løse et minusstykke.

Kortene deles i en bunke med pink og en bunke med blå kort. Learning kids trækker et kort fra hver bunke. Tallene trækkes fra hinanden ved at bruge fylde op-strategi. Brug gerne en åben tallinje, og tegn springene fra det mindste til det største tal. Hjælp learning kids med at lave smarte spring.

Eksempel 1 (springer en position ad gangen):
456-287
Springer 1*100 fra 287 til 387.
Springer 6*10 fra 387 til 447.
Springer 9*1 fra 447 til 456.
Så har jeg i alt sprunget 1 hundrede, 6 tiere og 9 enere, dvs 100+60+9=169.

Eksempel 2 (springer til hele 10’ere og 100’er):
456-287
Springer 13 fra 287 til 300.
Springer 150 fra 300 til 450.
Springer 6 fra 450 til 456.
Så har jeg i alt sprunget 150+13+6=163+6=169.

Tilbage til siden Plus/minus