Læg til og træk fra i bidder

Formål
Træne opdeling som strategi til plus og minus

Opdeling
Individuelt

En pose til 12 learning kids indeholder

Desuden skal findes

Sådan foregår aktiviteten

Vælg, hvilke kort der skal arbejdes med. Vælg, om I arbejder med plus, minus eller begge regningsarter.

Plus
Learning kids bygger begge tal med base 10 klodser og tegner og skriver evt. også regnestykket. Herefter deles det ene tal i mindre bidder og lægges til det andet lidt af gangen. Måske det giver mening for learning kids at opdele i 100’er, 10’ere og 1’ere – måske det giver mening at opdele, så delresultaterne bliver pæne runde tal. Sørg for, at learning kids sætter ord på deres regneproces undervejs – gerne både mundtligt og ved at skrive og tegne deres udregninger.

Eksempel 1:
256+348 Lægger 300 til
256+300=556 Så mangler jeg at lægge 48 til. Lægger 40 til.
556+40=596 Så mangler jeg at lægge 8 til. Lægger 8 til.
596+8=604

Eksempel 2:
256+348 Lægger 44 til, så jeg får et pænt resultat.
256+44=300 Så mangler jeg at lægge 304 til. Lægger 300 til.
300+300=600 Så mangler jeg at lægge 4 til.
600+4=604

Minus
Learning kids bygger det største tal (minuenden) og trækker herefter det mindre tal fra lidt ad gangen. Måske det giver mening for learning kids at opdele i 100’er, 10’ere og 1’ere – måske det giver mening at opdele, så delresultaterne bliver pæne runde tal. Sørg for, at learning kids hele tiden holder styr på, hvor meget de har trukket fra. Sørg for, at learning kids sætter ord på deres regneproces undervejs – gerne både mundtligt og ved at skrive og tegne deres udregninger.

Eksempel 1:
523-367 Trækker 300 fra.
523-300=223 Så mangler jeg at trække 67 fra. Trækker 60 fra.
223-60=163 Så mangler jeg at trække 7 fra.
163-7=156

Eksempel 2:
523-367 Trækker 300 fra.
523-300=223 Så mangler jeg at trække 67 fra. Trækker 23 fra.
223-23=200 Så mangler jeg at trække 44 fra. Trækker 40 fra.
200-40=160 Så mangler jeg at trække 4 fra.
160-4=156.

Tilbage til siden Plus/minus