Formål
Automatisering af 10’er-venner
Opdeling
2 hold, der dyster mod hinanden
En pose til 15 learning kids indeholder
36 lilla kort med tallene 1-9 (4 sæt af 9 kort blandet i én bunke)
36 gule kort med minusstykker med minuenden 10 (4 sæt af 9 kort blandet i én bunke)
36 grønne kort med minusstykker med tierovergang
Desuden skal findes
Pejlemærker inden aktiviteten
Sådan laves aktiviteten
Learning kids deles i hold, der dyster mod hinanden.
Der vælges et niveau kort.
Kortene fordeles med lige mange kort til hvert hold.
De to første learning kids på holdene trækker et kort, regner regnestykket, hvis det er gule/grønne/turkis kort, og løber ud til en gummibrik/lommeflise, der matcher tallet på kortet.
Lilla: Find tierven til tallet på kortet
Gule: Regn regnestykket og find resultatet
Grønne/turkis med tierovergang: Regn regnestykker og find resultatet. Brug 10’er venner i regneprocessen. Resultatet på 12-4 kan fx findes ved at sige “12 minus 2 er 10. Så mangler jeg at trække 2 mere fra. Jeg ved at 2 er 10’er ven med 8, så 10 minus 2 er 8”. Resultatets kan også findes ved at fylde op. “4 er 10’er ven med 6, så fra 4 op til 10 er der 6 og så to mere fra 10 op til 12. Det giver 8 i alt”.
Turkis med talpar: Regn regnestykker og find resultatet. Brug evt. 10’er venner i regneprocessen.
Når et barn har stillet sig på en gummibrik og fået godkendt tallet af en voksen, må næste barn på holdet trække et kort og og finde den matchende gummbrik/lommeflise. Vinderen er det hold, der først er igennem bunken.