Hold 1-2
Lørdag 9.30-12 inkl. snack
09.30-10.45
Tjek ind og præsentation af weekendens program
- Sæt holdnavn og gerne learning kids navne på døren
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Giv learning kids faste pladser, som de starter undervisningen på hver gang
- Lav navneskilte
- Gennemgå kort, hvad weekenden kommer til at handle om
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Værksted: Hvornår er der sammenhæng?
Snak om hvad lineære sammenhænge er
- Hvilke af sammenhængene fra Hvornår er der sammenhæng? kan beskrives med matematik? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Eksempel med køb af bolde og pose. En bold koster 3 kr. Posen koster 5 kr. Prisen som funktion af antal bolde. På hold 1 og 2 er der i første omgang fokus på sammenhængene repræsenteret ved tabel (sildeben), tekst og graf. Tegn en tabel og kom priserne ind i. Indtegn punkterne i et koordinatsystem. Skriv med ord en forklaring på, hvad grafen viser, og hvad der er på x- og y-akse. Gem tabellen til senere.
- Hvad vil det sige, at sammenhængen er lineær?
Værksted: Funktionsmatch
Fjern kortene med forskrifter, så der arbejdes med de tre repræsentatiosnformer tekst, tabel (sildeben) og graf
10.45-11.00 Snack
11.00-12.00
Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.
I dette tidsrum er fokus på at lave undersøgelserne og notere sammenhørende x- og y-værdier i en tabel (et sildeben).
Værksted: Undersøg ligefrem proportionale sammenhænge
Værksted: Undersøg lineære sammenhænge
Lørdag 13-15.30 inkl. snack
13.00-14.15
Tjek ind og præsentation af dagens program
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Fortsatte undersøgelser af sammenhænge
Fortsat fokus på at gennemføre undersøgelser og notere sammenhørende x- og y-værdier.
Tegne grafer på papir/i Geogebra
- Gennemgå hvordan learning kids plotter punkter ind i Geogebra (brug eksemplet med bolde og pose fra tidligere)
- Hvad viser punkterne?
- Gennemgå hvordan learning kids tegner bedste rette linje
- Hvad viser linjen?
- Learning kids tegner grafer ud fra deres undersøgelser
14.15-14.30 Snack
14.30-15.30
Værksted: Undersøg sammenhængen: Bland selv slik
Undersøge ting ved egen graf
- Formuler i plenum eller mindre grupper ting, som learning kids kan undersøge ved deres egne grafer – brug Bland selv slik-opgaven som inspiration
- Grupperne undersøger deres grafer
Søndag 9.30-11.45 inkl. snack
09.30-10.30
Tjek ind og præsentation af dagens program
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Styr på begreberne
- Hvad er uafhængig og afhængig variabel?
- Hvad er konstanter?
- Identificér variabler og konstanter i jeres undersøgelser
Funktionsforskrifter
- Hvad er funktionsforskriften for en lige linje? f(x)=ax+b
- Hvordan kan man finde funktionsforskriften i Geogebra?
- Hvordan kan man selv skrive en funktion i Geogebra, så den tegner grafen?
- Find funktionsforskrifterne i jeres undersøgelser
10.30-10.45 Snack
10.45-11.45 Produktion af planche eller digitalt produkt
Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:
- Sildeben med x- og y-koordinater
- Graf
- Sammenhængen forklaret med ord
- Funktionsforskrift
- Beskrivelse af variabler og konstanter
- Andre observationer fra undersøgelsen, som i Bland selv slik-opgaven
Tilbage til Efterår 21: Matcamps