Hold 1-2

Lørdag 9.30-12 inkl. snack

09.30-10.45 

Tjek ind og præsentation af weekendens program

  • Sæt holdnavn og gerne learning kids navne på døren
  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Giv learning kids faste pladser, som de starter undervisningen på hver gang
  • Lav navneskilte
  • Gennemgå kort, hvad weekenden kommer til at handle om
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Værksted: Hvornår er der sammenhæng?

Snak om hvad lineære sammenhænge er

  • Hvilke af sammenhængene fra Hvornår er der sammenhæng? kan beskrives med matematik? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Eksempel med køb af bolde og pose. En bold koster 3 kr. Posen koster 5 kr. Prisen som funktion af antal bolde. På hold 1 og 2 er der i første omgang fokus på sammenhængene repræsenteret ved tabel (sildeben), tekst og graf. Tegn en tabel og kom priserne ind i. Indtegn punkterne i et koordinatsystem. Skriv med ord en forklaring på, hvad grafen viser, og hvad der er på x- og y-akse. Gem tabellen til senere.
  • Hvad vil det sige, at sammenhængen er lineær?

Værksted: Funktionsmatch 
Fjern kortene med forskrifter, så der arbejdes med de tre repræsentatiosnformer tekst, tabel (sildeben) og graf

10.45-11.00 Snack

11.00-12.00

Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.
I dette tidsrum er fokus på at lave undersøgelserne og notere sammenhørende x- og y-værdier i en tabel (et sildeben).

Værksted: Undersøg ligefrem proportionale sammenhænge
Værksted: Undersøg lineære sammenhænge

Lørdag 13-15.30 inkl. snack

13.00-14.15

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Fortsatte undersøgelser af sammenhænge
Fortsat fokus på at gennemføre undersøgelser og notere sammenhørende x- og y-værdier.

Tegne grafer på papir/i Geogebra

  • Gennemgå hvordan learning kids plotter punkter ind i Geogebra (brug eksemplet med bolde og pose fra tidligere)
  • Hvad viser punkterne?
  • Gennemgå hvordan learning kids tegner bedste rette linje
  • Hvad viser linjen?
  • Learning kids tegner grafer ud fra deres undersøgelser

14.15-14.30 Snack

14.30-15.30

Værksted: Undersøg sammenhængen: Bland selv slik

Undersøge ting ved egen graf

  • Formuler i plenum eller mindre grupper ting, som learning kids kan undersøge ved deres egne grafer – brug Bland selv slik-opgaven som inspiration
  • Grupperne undersøger deres grafer

Søndag 9.30-11.45 inkl. snack

09.30-10.30

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Styr på begreberne

  • Hvad er uafhængig og afhængig variabel?
  • Hvad er konstanter?
  • Identificér variabler og konstanter i jeres undersøgelser

Funktionsforskrifter

  • Hvad er funktionsforskriften for en lige linje? f(x)=ax+b
  • Hvordan kan man finde funktionsforskriften i Geogebra?
  • Hvordan kan man selv skrive en funktion i Geogebra, så den tegner grafen?
  • Find funktionsforskrifterne i jeres undersøgelser

10.30-10.45 Snack

10.45-11.45 Produktion af planche eller digitalt produkt

Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:

  • Sildeben med x- og y-koordinater
  • Graf
  • Sammenhængen forklaret med ord
  • Funktionsforskrift
  • Beskrivelse af variabler og konstanter
  • Andre observationer fra undersøgelsen, som i Bland selv slik-opgaven

Tilbage til Efterår 21: Matcamps