På denne side finder du information om matematikundervisningen på LC2. Desuden findes undersider med (og links i teksten nedenfor til) mere information om
På ankomstdagen lørdag den 16.10 kl. 13-15 har learning kids tid på deres undervisningshold sammen med både dansk- og matematikundervisere. Det giver muligheden for at skabe en sammenhæng mellem dansk og matematik med fælles strukturer og rammer. Første dag
Se filen med programindhold for dag 1 her.
I aktivitetsbåndene lørdag kl. 16-17.30 og 19-20 og zonetiden 20-20.30 og evt. i Læs Sammen tiden søndag morgen laves matematiksamtaler. Læs mere om matematiksamtaler her.
Søndag den 17.10 til tirsdag den 19.10 er der matematikundervisning hver dag kl. 13.45-16.
På afslutningsdagen onsdag den 20.10 er der ikke undervisning, men der laves overleveringssamtaler, hvor hvert barn sammen med en campmedarbejder taler med barnets voksne om, hvordan campen er gået. Her tages udgangspunkt i barnets stjernestunder og diplom. Det er vigtigt, at der snakkes om, hvordan det er gået i undervisningen, og hvad vi har arbejdet med, selv hvis teksten på diplomet primært omhandler noget, der er foregået uden for undervisningstiden.
Overleveringssamtalerne foregår i undervisningslokalerne, hvor vi udstiller børnenes produkter og eksempler på forskellige aktiviteter, vi har arbejdet med i undervisningen.
Søndag | Mandag | Tirsdag | |
Hold 1 Yngste | Areal og omkreds | Koordinatsystemer | Geometriske figurer |
Hold 2 Yngste | Geometriske figurer | Areal og omkreds | Koordinatsystemer |
Ikke i brug Yngste | Koordinatsystemer | Geometriske figurer | Areal og omkreds |
Hold 3 Ældste | Areal, omkreds og rumfang | Flytninger | Geometriske figurer |
Hold 4 Ældste | Geometriske figurer | Areal, omkreds og rumfang | Flytninger |
Ikke i brug Ældste | Flytninger | Geometriske figurer | Areal, omkreds og rumfang |
Børn og voksne er fordelt på fire faste hold pr. camp. To yngste hold og to ældste hold. Der er 13-15 børn på hvert hold. På hvert undervisningshold bliver bemandingen ca.
Tidsrum | Aktivitet |
13.45-14.05 | Tjek ind + intro til dagens program + Dagens figur evt. i grupper |
14.05-14.50 | Aktiviteter |
14.50-15.00 | Pause (kan evt. flyttes til senere) |
15.00-15.40 | Aktiviteter |
15.40-16.00 | Hvad har jeg lært? Billeder, forklaringer, video, logbog + fælles afslutning med ro på |
Efter frokost mødes eleverne med deres hold i deres undervisningslokaler. Matematiklærerne står klar i lokalet. Dansklærerne sørger for, at alle børn kommer til matematik. Det er vigtigt at skabe et trygt miljø og en god stemning fra start af. Sørg for at se og sige hej til alle børn. Brug musik, highfives mv. til at understøtte god stemning.
Børnene tildeles faste pladser, som de starter på hver dag, og første dag laver de deres eget navneskilt til deres plads.
For at skabe forstærkning af det lærte, taler vi til en start med børnene om, hvad de har lavet i dansk om formiddagen. Ligeledes taler dansklærerne med børnene om, hvad de har lavet i matematik dagen før.
Det er vigtigt, at dagens program er hængt op i klassen, så børnene løbende kan følge med i, hvor langt vi er nået. Programmet skal gennemgåes med børnene. Det kan ske i plenum før eller efter Dagens tal. Hvis der arbejdes med Dagens tal i mindre grupper, kan programmet også gennemgåes her.
Når programmet gennemgåes, så tal også kort med børnene om dagens emne(r). Sørg for at sætte emnet ind i en kontekst. Stil et spørgsmål, fortæl en historie eller kom med et provokerende udsagn for at aktivere børnenes forforståelser eller forudsætninger og for at rette deres opmærksomhed mod dagens emne.
Som en del af den første halve times laves Dagens tal. Læs mere om dagens tal her.
På denne camp arbejder vi med geometri. Aktiviteterne har lidt forskelligt fokus, og det er en god ide i forberedelsen at sikre sig, at undervisningen kommer omkring forskellige typer af aktiviteter, så der fx ikke udelukkende foregår træning af færdigheder.
Forskellige typer af aktiviteter
Nogle aktiviteter lægger op til, at børnene arbejder i mindre grupper, mens andre med fordel kan laves hele holdet i fællesskab. Nogle aktiviteter er ret lukkede, mens andre har en mere åben karakter. Børnene skal fx lave mønstre med Tangram-brikker, undersøge hvordan man kan finde arealet af en fodboldbane, eller arbejde med drejninger og spejlinger i koordinatsystemer.
Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter finder I via undervisningsplanen ovenfor. Læg evt. et link på jeres mobil til siden her, så I nemt kan tilgå aktivitetsbeskrivelserne i undervisningen.
Papirmaterialer (kort, kopiark mv.) er pakket i lynlåsposer i kasserne, som nævnes i undervisningsplanen.
Se oversigt over konkretmaterialer her.
Hav ipads i nærheden af aktiviteterne, så der løbende kan tages billeder eller video af de aktiviteter, der foregår i undervisningen. Disse kan lægges på barnets skoletubekanal i evalueringstiden (Hvad har jeg lært?) i slutningen af undervisningen.
Afvikling af aktiviteter
Sørg for at være så kort og præcis i din beskrivelse af aktiviteten samt i dine forklaringer undervejs (dette kræver refleksion og øvelse i forberedelsestiden).
Vi har en lang række aktiviteter, som danner udgangspunkt for undervisningen. Aktiviteternes praktiske udførsel skal formentlig bearbejdes i forberedelsen. I kan i samråd med den fagansvarlige variere og differentiere aktiviteterne, så de passer til jeres undervisningshold.
Nogle aktiviteter fordrer længere fordybelsestid end andre, og nogle børn kan fordybe sig i en aktivitet i længere tid, mens andre har brug for flere skift. Sørg derfor altid for at have en ekstra aktivitet med til at fange børn, der ikke deltager i de planlagte aktiviteter, eller som har brug for at skifte aktivitet en eller flere gange.
Det er op til underviserne på de enkelte hold, hvordan afviklingen af aktiviteter struktureres. Fx hvordan børnene opdeles, og om de samme børn er sammen med den samme voksen hele tiden, eller om børnene roterer mellem forskellige voksne og aktiviteter.
Hvis learning kids har brug for at lave noget andet end de planlagte aktivteter, er der mulighed for individuel træning på computer eller i hæfte. Formålet med at arbejde med træningsmaterialer er at støtte overførsel af læring og brobygning til skole og mentorforløb derhjemme.
Vi har et blandet udvalg af tre serier træningshæfter med, der alle er emnebaserede. De varierer fra det allermest basale tilrettet elever i matematikvanskeligheder til fx algebra på udskolingsniveau. Derudover kan learning kids træne på computer på fx CampMat eller Matematikfessor via deres unilogin og de platforme, de har adgang til på deres skole hjemme.
På denne camp arbejdes i reflektionen over det lærte med En stjerne og et ønske.
Stjernen repræsenterer en ting, børnene synes, de har lært.
Ønsket repræsenterer en ting, børnene gerne vil øve sig på/blive bedre til.
Processen:
Ikke alle børn kan sætte en finger på, hvad de har lært, men at lade dem formulere, hvad de har arbejdet med, er et skridt på vejen, og så kan den voksne spørge nysgerrigt ind. Spørgsmål kan for eksempel være
Det er ok, at underviseren ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.
Det er vigtigt, at undervisningen bliver rundet godt og roligt af. Det gøres med små aktiviteter der har fokus på at skabe en følelse af nærvær og fællesskab. Læs mere om Ro på-aktiviteter her.
Forberedelse af matematikundervisningen foregår, mens der er dansk kl. 9-12. I starten af danskundervisningen er Læs Sammen, hvor nogle matematikfolk måske skal deltage, men herefter er der forberedelsestid. Læs mere om forberedelsen her.
Til hver camp er pakket følgende materialer.