LC2 2021 Matematik

På denne side finder du information om matematikundervisningen på LC2. Desuden findes undersider med (og links i teksten nedenfor til) mere information om

Overordnet struktur

ankomstdagen lørdag den 16.10 kl. 13-15 har learning kids tid på deres undervisningshold sammen med både dansk- og matematikundervisere. Det giver muligheden for at skabe en sammenhæng mellem dansk og matematik med fælles strukturer og rammer. Første dag

  • tjekkes ind og undervisere præsenterer sig
  • uddeles faste pladser
  • laves navneskilte til bord
  • tales om, hvordan undervisningen vil foregå
  • præsenteres undervisningens temaer
  • logges ind på ipads og skoletube
  • fordeles learning kids i læsegrupper
  • laves læsesamtaler og evt. matematiksamtaler

Se filen med programindhold for dag 1 her.

I aktivitetsbåndene lørdag kl. 16-17.30 og 19-20 og zonetiden 20-20.30 og evt. i Læs Sammen tiden søndag morgen laves matematiksamtaler. Læs mere om matematiksamtaler her.

Søndag den 17.10 til tirsdag den 19.10 er der matematikundervisning hver dag kl. 13.45-16.

afslutningsdagen onsdag den 20.10 er der ikke undervisning, men der laves overleveringssamtaler, hvor hvert barn sammen med en campmedarbejder taler med barnets voksne om, hvordan campen er gået. Her tages udgangspunkt i barnets stjernestunder og diplom. Det er vigtigt, at der snakkes om, hvordan det er gået i undervisningen, og hvad vi har arbejdet med, selv hvis teksten på diplomet primært omhandler noget, der er foregået uden for undervisningstiden.

Overleveringssamtalerne foregår i undervisningslokalerne, hvor vi udstiller børnenes produkter og eksempler på forskellige aktiviteter, vi har arbejdet med i undervisningen.

Undervisningsplan

Søndag Mandag Tirsdag
Hold 1 Yngste Areal og omkreds Koordinatsystemer Geometriske figurer
Hold 2 Yngste Geometriske figurer Areal og omkreds Koordinatsystemer
Ikke i brug Yngste Koordinatsystemer Geometriske figurer Areal og omkreds
Hold 3 Ældste Areal, omkreds og rumfang Flytninger Geometriske figurer
Hold 4 Ældste Geometriske figurer Areal, omkreds og rumfang Flytninger
Ikke i brug Ældste Flytninger Geometriske figurer Areal, omkreds og rumfang

 

Holdinddeling

Børn og voksne er fordelt på fire faste hold pr. camp. To yngste hold og to ældste hold. Der er 13-15 børn på hvert hold. På hvert undervisningshold bliver bemandingen ca.​

  • 1-2 holdansvarlige undervisere
  • 1-2 pædagogisk team
  • evt. 1 rollemodel​

Dagsprogram

Tidsrum Aktivitet
13.45-14.05 Tjek ind + intro til dagens program + Dagens ​figur evt. i grupper​
14.05-14.50 Aktiviteter
14.50-15.00 Pause (kan evt. flyttes til senere)
15.00-15.40 Aktiviteter
15.40-16.00 Hvad har jeg lært? Billeder, forklaringer, video, logbog + fælles afslutning med ro på

Opstart

Efter frokost mødes eleverne med deres hold i deres undervisningslokaler. Matematiklærerne står klar i lokalet. Dansklærerne sørger for, at alle børn kommer til matematik. Det er vigtigt at skabe et trygt miljø og en god stemning fra start af. Sørg for at se og sige hej til alle børn. Brug musik, highfives mv. til at understøtte god stemning.

Børnene tildeles faste pladser, som de starter på hver dag, og første dag laver de deres eget navneskilt til deres plads.

For at skabe forstærkning af det lærte, taler vi til en start med børnene om, hvad de har lavet i dansk om formiddagen. Ligeledes taler dansklærerne med børnene om, hvad de har lavet i matematik dagen før.

Det er vigtigt, at dagens program er hængt op i klassen, så børnene løbende kan følge med i, hvor langt vi er nået. Programmet skal gennemgåes med børnene. Det kan ske i plenum før eller efter Dagens tal. Hvis der arbejdes med Dagens tal i mindre grupper, kan programmet også gennemgåes her.

Når programmet gennemgåes, så tal også kort med børnene om dagens emne(r). Sørg for at sætte emnet ind i en kontekst. Stil et spørgsmål, fortæl en historie eller kom med et provokerende udsagn for at aktivere børnenes forforståelser eller forudsætninger og for at rette deres opmærksomhed mod dagens emne.

Som en del af den første halve times laves Dagens tal. Læs mere om dagens tal her.

Aktiviteter

På denne camp arbejder vi med geometri. Aktiviteterne har lidt forskelligt fokus, og det er en god ide i forberedelsen at sikre sig, at undervisningen kommer omkring forskellige typer af aktiviteter, så der fx ikke udelukkende foregår træning af færdigheder.

Forskellige typer af aktiviteter

  • Kontekst: Leg butik, saml varer, udregn pris​
  • Undersøgelse: Hvordan udregner man areal?​
  • Strategier: Hvordan kan man gange ved at tegne, ved at opdele, ved at bruge algoritmen?​
  • Træning: 10’er venne-vendespil, brøk-krig, geometri-bingo

Nogle aktiviteter lægger op til, at børnene arbejder i mindre grupper, mens andre med fordel kan laves hele holdet i fællesskab. Nogle aktiviteter er ret lukkede, mens andre har en mere åben karakter. Børnene skal fx lave mønstre med Tangram-brikker, undersøge hvordan man kan finde arealet af en fodboldbane, eller arbejde med drejninger og spejlinger i koordinatsystemer.

Beskrivelserne af de forskellige aktiviteter finder I via undervisningsplanen ovenfor. Læg evt. et link på jeres mobil til siden her, så I nemt kan tilgå aktivitetsbeskrivelserne i undervisningen.
Papirmaterialer (kort, kopiark mv.) er pakket i lynlåsposer i kasser​ne, som nævnes i undervisningsplanen.
Se oversigt over konkretmaterialer her.

HUSK at understøtte værksteder med konkreter så meget som muligt.

Hav ipads i nærheden af aktiviteterne, så der løbende kan tages billeder eller video af de aktiviteter, der foregår i undervisningen. Disse kan lægges på barnets skoletubekanal i evalueringstiden (Hvad har jeg lært?) i slutningen af undervisningen.

Afvikling af aktiviteter
Sørg for at være så kort og præcis i din beskrivelse af aktiviteten samt i dine forklaringer undervejs (dette kræver refleksion og øvelse i forberedelsestiden).

Vi har en lang række aktiviteter, som danner udgangspunkt for undervisningen. Aktiviteternes praktiske udførsel skal formentlig bearbejdes i forberedelsen. I kan i samråd med den fagansvarlige variere og differentiere aktiviteterne, så de passer til jeres undervisningshold.

Nogle aktiviteter fordrer længere fordybelsestid end andre, og nogle børn kan fordybe sig i en aktivitet i længere tid, mens andre har brug for flere skift. Sørg derfor altid for at have en ekstra aktivitet med til at fange børn, der ikke deltager i de planlagte aktiviteter, eller som har brug for at skifte aktivitet en eller flere gange.

Det er op til underviserne på de enkelte hold, hvordan afviklingen af aktiviteter struktureres. Fx hvordan børnene opdeles, og om de samme børn er sammen med den samme voksen hele tiden, eller om børnene roterer mellem forskellige voksne og aktiviteter.

Individuel træning

Hvis learning kids har brug for at lave noget andet end de planlagte aktivteter, er der mulighed for individuel træning på computer eller i hæfte. Formålet med at arbejde med træningsmaterialer er at støtte overførsel af læring og brobygning til skole og mentorforløb derhjemme.

Vi har et blandet udvalg af tre serier træningshæfter med, der alle er emnebaserede. De varierer fra det allermest basale tilrettet elever i matematikvanskeligheder til fx algebra på udskolingsniveau. Derudover kan learning kids træne på computer på fx CampMat eller Matematikfessor via deres unilogin og de platforme, de har adgang til på deres skole hjemme.

Hvad har jeg lært?

Der er i slutningen af hver undervisningsgang afsat tid til at reflektere over, hvad learning kids har arbejdet med og lært i løbet af undervisningen. Learning kids kan lægge tekst, billeder og video, som de har produceret i løbet af undervisningen, op på deres skoletubekanal. Skoletubekanalen kan vises frem i overleveringssamtalen onsdag og genbesøges sammen med mentor efterfølgende. Læs mere om Skoletube her.

På denne camp arbejdes i reflektionen over det lærte med En stjerne og et ønske.
Stjernen repræsenterer en ting, børnene synes, de har lært.
Ønsket repræsenterer en ting, børnene gerne vil øve sig på/blive bedre til.

Processen:

  • Barnet forholder sig til både stjernen og ønsket
  • Barnet noterer på Post-it’s og hænger sit bud ved plakaterne med matchende ikoner
  • Efter hver undervisningsgang notere barnet, hvordan det har arbejdet med at nå sit ønske og hænger dette bud op sammen med sit ønske
  • Når et barn har opnået sit ønske, bliver det til en stjerne, og et nyt ønske defineres.

Ikke alle børn kan sætte en finger på, hvad de har lært, men at lade dem formulere, hvad de har arbejdet med, er et skridt på vejen, og så kan den voksne spørge nysgerrigt ind. Spørgsmål kan for eksempel være

  • Er der noget, du er blevet bedre til?
  • Er der noget, der har overrasket dig?
  • Hvad gik aktiviteterne ud på?
  • hvad fandt du ud af, da du lavede aktiviteten?

Det er ok, at underviseren ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.​

Ro på

Det er vigtigt, at undervisningen bliver rundet godt og roligt af. Det gøres med små aktiviteter der har fokus på at skabe en følelse af nærvær og fællesskab. Læs mere om Ro på-aktiviteter her.

Forberedelse

Forberedelse af matematikundervisningen foregår, mens der er dansk kl. 9-12. I starten af danskundervisningen er Læs Sammen, hvor nogle matematikfolk måske skal deltage, men herefter er der forberedelsestid. Læs mere om forberedelsen her.

Overblik over matematikmaterialer

Til hver camp er pakket følgende materialer.

  • 3 EMNE-kasser til de yngste undervisningshold (står i forberedelseslokalet): Areal og omkreds, Koordinatsystemer og Geometriske figurer
  • 3 EMNE-kasser til de ældste undervisningshold (står i forberedelseslokalet): Areal, omkreds og rumfang, Flytninger og Geometriske figurer
  • xx stk. kasser med konkretmaterialer (se liste her)
  • Løse konkretmaterialer der er for store til at have i en kasse (se liste her)
  • Engangshæfter: TIKTAK, Turbo og Matematik for mig
  • Ipads, en pr. learning kid

Tilbage til siden Camps