Omgruppering som strategi

Learning kids ændrer på tallene i plus- og minusstykker,så regnestykkerne bliver lettere.

Formål
Træning af omgruppering som strategi

Opdeling
Individuelt eller parvist

Til aktiviteten skal bruges

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kender learning kids til flere forskellige strategier?
  • Hvordan plejer learning kids at lægge sammen og trække fra?

Sådan laves aktiviteten

Tal om hvordan man kan omgruppere et regnestykke for at gøre det nemmere. Vis et eksempel med konkreter. Tal om forskellen mellem plus og minus.
Ved plus handler det om at finde den samlede mængde, uanset hvordan den er opdelt. Derfor kan der flyttes fra den ene delmængde til den anden.
Ved minus handler det om at finde forskellen mellem to tal, så hvis man lægger noget til eller trække noget fra det ene tal, skal man gøre det samme ved det andet tal.

Plus-eksempel

548+327 flytter 2 fra 327 til 548, så bliver regnestykket
550+325 flytter 25 fra 325 til 550, så bliver regnestykket
575+300, som er nemt at regne

Minus-eksempel

344-285 lægger 5 til begge tal, så bliver regnestykket
349-290 lægger 10 til begge tal, så bliver regnestykket
359-300, som er nemt at regne

Udvælg hvilke kort der arbejdes med. Udvælg to kort til hvert learning kid, som de skal lægge sammen eller trække fra hinanden, eller lad learning kids selv trække to kort.

Vælg om der skal lægges sammen eller trækkes fra.

Lad learning kids bygge de to tal med base 10 klodser.
Efterfølgende omformer learning kids regnestykkerne til noget nemmere.

Lad learning kids skrive regnestykkerne ned i takt med, at de omformes.

Tilbage til siden Plus/minus