Formål
Aktiviteten træner addition af etcifrede tal evt. med tierovergang og brug af tiervenner og talpar (samt talfornemmelse og talforståelse).
Opdeling
Parvist
Til aktiviteten skal findes
Sådan foregår aktiviteten
Kortene fordeles ligeligt mellem spillerne i to bunker med bagsiden opad.
Hver spiller vender to kort og finder summen. Spilleren med den højeste sum vinder alle fire kort.
Nogle gange kan spillerne bruge talfornemmelse og talforståelse til at finde ud af, hvem der vinder, uden at regne summerne ud. I så fald er det vigtigt, at spillerne forklarer deres ræsonnementer, fx “Jeg har to lave kort, og han har to høje, så han vinder” eller “Jeg har en 5’er og en 8’er, og han har to 6’ere. Så med det ene kort har han én mere end mig, men med det andet kort har jeg tre mere end ham, så jeg vinder”.
Når spillerne regner summen af deres kort ud, er det vigtigt, at spillerne forklarer deres udregninger og strategier, fx “6+8 er 14, fordi talparret 6+6 er 12 og så er der 2 mere” eller “6+8 er 14, fordi 8 og 2 er tiervenner, og så er der 4 mere”.
Hvis summen af spillernes kort er ens, er der krig, og hver spiller vender to kort mere.
Spilleren med den højeste sum af de to nye kort, vinder alle fire par kort på bordet, dvs. 8 kort.
Mister en spiller alle sine kort, taber hun.
Variation
Se aktivitetsbeskrivelse fra familiematematik på Nordvangskolen her.