Formål
Kunne kategorisere data og notere observationer i diagram og hyppighedstabel
Opdeling
Fælles eller i grupper
En pose til 15 learning kids indeholder
Desuden skal findes
Blandede materialer, der kan laves en undersøgelse ud fra, fx klassekassens indhold
Pejlemærker inden aktiviteten
Ved learning kids, hvad et diagram og en hyppighedstabel er?
Sådan foregår aktiviteten
Kig sammen på en mængde ting, der skal optælles til en statistik, fx indholdet af klassekassen.
Tal om, at det ikke altid giver mening at optælle alle ting hver for sig.
Kan tingene samles i kategorier? Hvor brede skal kategorierne være? Skriveredskaber/blyanter/farveblyanter/blå farveblyanter – hvad giver mening?
Learning kids laver i grupper deres bud på et diagram og en hyppighedstabel med statistik over klassekassens indhold. Når diagrammer og hyppighedstabeller er udfyldt, sammenholdes de forskellige gruppers. Hvilken betydning har det, hvor brede kategorier, man laver? Hvad gør man med de ting, der kun er en enkelt af?