Byg tallet med perlekæder

Formål
Aktiviteten træner kobling mellem tal og mængde samt en begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere.

Opdeling
Parvist

Til aktiviteten skal bruges

  • 10-sidet terning med 1’ere
  • 10-sidet terning med 10’ere
  • 2 snore med 100 perler opdelt i tiere i forskellige farver
  • 2 papirer og blyanter

Sådan foregår aktiviteten
Aktiviteten gennemføres i par.
Begge learning kids slår med terningerne og skriver ned, hvad de har slået, uden at makkeren ser det. Fx 70+9.
Begge learning kids bygger deres tal med perlekæden. Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren. Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp.
Bagefter skriver de ned, hvad det samlede tal hedder. Fx 79. Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere.
Learning kids skal nu kigge på hinandens perlekæder og derigennem aflæse hinandens tal, skrive dem på papiret og tjekke med makkeren, at de har skrevet de samme tal.

Variation

  • Brug positionstalkort (talkort med cifrene 1-9 og 10, 20, 30 … 90) til at bygge tallet, så fx tallet 63 bygges af 60 og 3.
  • Kombinér denne aktivitet med aktiviteten Byg tallet, så et learning kid bygger med klodser og det andet bygger med perler.

Tilbage til siden Talforståelse