Formål
Aktiviteten træner kobling mellem tal og mængde samt en begyndende forståelse af titalssystemet med fokus på tiere og enere.
Opdeling
Parvist
Til aktiviteten skal bruges
Sådan foregår aktiviteten
Aktiviteten gennemføres i par.
Begge learning kids slår med terningerne og skriver ned, hvad de har slået, uden at makkeren ser det. Fx 70+9.
Begge learning kids bygger deres tal med perlekæden. Vær opmærksom på, at der tælles ti ad gangen på perlesnoren. Hvis der endnu ikke er styr på tallene helt op til hundrede, kan 10-20-30-remsen bruges som hjælp.
Bagefter skriver de ned, hvad det samlede tal hedder. Fx 79. Hav fokus på, at det bagerste ciffer i tallet er enere, og det forreste ciffer i tallet er tiere.
Learning kids skal nu kigge på hinandens perlekæder og derigennem aflæse hinandens tal, skrive dem på papiret og tjekke med makkeren, at de har skrevet de samme tal.
Variation