Statistik og sandsynlighed: Lykkehjul

Formål
Få en fornemmelse af chance og sandsynlighed gennem spil

Opdeling
Fælles

En pose til 15 learning kids indeholder

Desuden skal findes

  • 1 lykkehjul

  • 1 whiteboard pr. learning kid

  • 1 whiteboardtusch pr. learning kid

  • 1 lommeregner pr. learning kid

Pejlemærker inden aktiviteten

  • Kender learning kids til roulette?
  • Har de en fornemmelse af chance? Hvad er nemmest/sværest at vinde på?

Sådan foregår aktiviteten
Alle learning kids ‘får’ 100 kr. at spille for.
De inddeler tavlen i tre felter over hinanden.
I øverst felt skrives beløbet, learning kid har.
I midterste felt skrives, hvad der spilles på (lige, ulige, hvid, sort, træ, 1-6, 7-12, 13-18, 19-24 eller et enkelt tal).
I nederste felt skrives indsatsen (hvor mange kr. af beløbet øverst, man vil satse i denne runde).

Lykkehjulet drejes og lander på et tal.
Learning kids ser, om de har gevinst.
Hvis de ikke har gevinst, trækker de indsatsen fra deres beløb.
Hvis de har gevinst, regner de gevinsten ud og lægger den til deres beløb.

Eksempel:
Learning kid 1 satser 40 af sine 100 kr. på sort.
Learning kid 2 satser 50 af sine 100 kl. på lige.
Learning kid 3 satser 25 af sine 100 kr. på 7-12.

Hjulet drejer og lander på 7, som er sort.

Learning kids udregner, hvor mange penge de nu har ved at udregne
beløb inden indsats-indsats+gevinst.
Learning kid 1 vinder 3x sin indsats, dvs. 120 kr. Han har nu 100-40+120 = 180 kr.
Learning kid 2 taber sin indsats. Hun har nu 100-50+0 = 50 kr.
Learning kid 3 vinder 4x sin indsats, dvs. 100 kr. Han har nu 100-25+100 = 175 kr.

Learning kids skriver deres nye beløb i øverste felt, vælger hvad der spilles på og hvad indsatsen skal være. Herefter drejes hjulet igen, og spillet fortsætter.

Tilbage til siden Statistik og sandsynlighed