Rollemodeller

 

Det er sjovt at være rollemodel på camp

Michael på 18 år og Adam på 16 år har været en del af Lær for Livet siden 2015. De har sagt ja til at være med som rollemodeller på sommercamp i 10 dage. Med støtte fra Egmont Fonden har Lær for Livet i år involveret 12 unge, erfarne Learning Kids som rollemodeller for de nye børn på camp.

”Jeg kan genkende mig selv i børnene, og derfor ved jeg også tit, hvordan de vil reagere, når jeg beder dem om noget,” siger 18-årige Michael om, hvad der er fordelen ved at være rollemodel, når man selv har været i deres sted. Han kan genkende drengen, der sidder med korslagte arme og en skeptisk attitude overfor voksne og skolearbejde.

Fra camp til efterskole
For fem år siden startede han selv med en to-ugers camp, som var startskuddet på den uddannelsesrejse, han nu er på.

”Jeg ville ikke være dér, hvor jeg er i dag, hvis det ikke var for Lær for Livet. I starten var jeg ikke bevidst om, hvilken forskel det gjorde, men med tiden er det virkelig gået op for mig, hvor meget Lær for Livet har betydet for mit liv. For eksempel har jeg lige været et år på efterskole – og det valgte jeg, fordi jeg tænkte, at det måtte være ligesom at være på camp. Bare i et år. Og det var det også. Det var helt fantastisk,” fortæller Michael.

Som rollemodel tænker han over, hvad der har været værdifuldt for ham i mødet med de voksne på de ni camps, han har deltaget i siden 2015. Det handler blandt andet om, ”at de voksne ikke skælder ud, og de tror på, at man kan noget.” Og sådan en voksen vil han gerne være overfor de nye Learning Kids. Efter sommerferien vil han enten i gang med EUX eller i militæret. Målet er at komme ind på politiskolen.

På spørgsmålet om, hvad der har været det allervigtigste ved at være en del af Lær for Livet, svarer han:

”At finde ud af, at jeg ikke er alene.”

Sjovt at se, hvad der sker bagved
16-årige Adam synes også, det er sjovt at være på camp igen – nu som rollemodel. Men det er også hårdt.

”Når man selv har været på camp, er det sjovt at se al det arbejde, der er bagved. Vi kom jo dagen før for at gøre det hele klar. I starten var man spændt på at møde børnene, men det gik rigtig fint, og så kommer man hurtigt ind i en rytme,” fortæller han.

Mellem barn og voksen
Adam oplever, at børnene betragter ham som et barn, fordi han leger meget med dem. Og det er ofte ham, der har held med at få børnene med til undervisning, hvis de er trætte eller måske har hjemve.

”Man gør en kæmpe indsats for at få dem til at blive og have det godt. Jeg gør det selv ved at smile meget og være glad, og så gider de som regel godt at gå med.”

Han er selv netop blevet færdig med 9. klasse og skal i 10. klasse efter sommerferien. Når man spørger, hvad han selv har fået ud af at være en del af Lær for Livet svarer han:

”Masser af venskaber og mere mod på at sige min mening”.

Mentor får æren for højere karakterer
Adam har også en mentor, som har hjulpet ham gennem flere år. Især med matematikken.

”Min mentor er ingeniør, så han er rigtig god til matematik. Og han har hjulpet mig så godt, at jeg i hvert fald er steget to karakterer i gennemsnit. Han har også hjulpet mig med jobansøgninger,” afslutter Adam.

(Adam er et opdigtet navn til denne artikel)