På camp er Thea danserinden – fuld af fart, glæde og højt humør

Thea er til daglig lærerstuderende, men på Lær for Livets såkaldte “Learning Camps” beskriver hun sig selv som ’danserinden’. Altså den dansende emoji med den røde kjole på. Den passer til Thea og til livet som campmedarbejder, fordi den udstråler ”fuld fart, glæde og højt humør”.

27-årige Thea er campmedarbejder på Lær for Livets “Learning Camp”, fordi hun får så meget god energi af at være sammen med børnene. Børnene, der er på Learning Camp en uge af deres sommerferie, igen i efterårsferien og senere i foråret, er en del af Lær for Livets seksårige læringsprogram, som styrker læring og trivsel for børn og unge i svære livsvilkår.

Thea er campmedarbejder i Lær for Livet.Til daglig studerer Thea til folkeskolelærer på Københavns Professionshøjskole, og den faglighed er en stor hjælp, når hun hvert år er på camp med Lær for Livet. Her er hun en del af et stort team med engagerede campmedarbejdere, som underviser børn og unge i dansk, matematik og personlig læring. 

Ud over Theas erfaring med undervisning og klasseledelse betyder Theas personlige karaktertræk også meget – både for at lykkes i rollen som campmedarbejder, men i lige så høj grad også for hele oplevelsen af at være på camp. 

“Udover at være lærerstuderende er jeg personligt også enormt udadvendt, åben og socialt anlagt, og det er nogle aspekter, som er meget gavnlige i mit arbejde som campmedarbejder,” siger Thea og uddyber: 

”På camp er man sjældent alene, hvilket jeg nyder. Jeg synes, det er så fedt, at der altid er nogen, som gerne vil lave noget sjovt. Der er altid højt humør, og det giver mig utrolig meget energi,” siger Thea. 

Udviklende relationer og et vigtigt ’tjek ind’ 

Dagene på camp er, som Thea forklarer, fulde af aktiviteter med både børn og voksne, og det danner grundlag for mange mindeværdige øjeblikke. 

”Der er virkelig mange positive og sjove øjeblikke med børnene. At være så intenst sammen i længere tid skaber rum for mange gode oplevelser,” siger Thea og fortæller, at de gode øjeblikke også kræver arbejde. Men det er også i det arbejde, at Thea mærker, hvor vigtig en rolle hun har i at gøre en forskel i et barns liv.

”Jeg oplevede et barn, som startede campen ud med at ”tjekke ind” som en 2’er ud af en 10’er. Barnet fortalte mig, at vedkommende ikke havde nogen venner derhjemme og ikke følte sig værd at være venner med. I ugens løb brugte vi lang tid sammen, og jeg gjorde mig umage med at anerkende barnet, så barnet også selv kunne få øje på, at det var morsomt, imødekommende og generelt meget rar at være sammen med,” fortæller Thea.  

Hun bliver gang på gang overrasket over den tillid, som børnene viser de voksne på camp. 

”Vores målgruppe på Lær for Livets camps er børn, som i perioder af deres liv kan have haft mistillid til voksne eller kan have oplevet, at ikke alle voksne vil dem det bedste. Derfor er det så smukt at opleve, at børnene stoler på os og deler ting med os, og ikke mindst at opleve deres glæde, når de er på campen,” siger Thea.  

Som en dansklærer, der har styr på fortællingen og hvor hun slap den, vender Thea tilbage til historien om det barn, der tjekkede ind på camp med et humør på kun 2 ud af 10.  

”I løbet af ugen blomstrede det barn enormt meget. Barnet åbnede op for de andre børn på campen og var modig i forhold til at indgå i nye relationer,” siger Thea og afslutter med historiens klimaks: 

”I det sidste tjek ind, vi havde med børnene, tjekkede barnet ind som en 10’er ud af 10. I den situation og i den uge, kunne jeg virkelig mærke, hvor vigtig en rolle jeg havde. Det er så givende at opleve børnene udvikle sig, blive stærkere i troen på egne evner og se dem gro og blomstre i det fællesskab, der er på campen,” siger Thea. 

Fantastiske fejl  

Thea lærer fra sig af sine dansetrin.

Thea oplever, at børnene udvikler sig og lærer nye sider af sig selv at kende. Samtidig har hun også selv udviklet sig ved at være en del af Lær for Livet, både personligt og professionelt: 

”Jeg har fået en stor faglig viden om, hvordan man kan være sammen med børn i vanskelige læringssituationer, og hvordan man kan målrette undervisningen, så den passer til børn, der har nogle andre behov. Derudover har jeg fået en større tiltro til, at jeg er kompetent nok til at varetage en undervisning, hvor der også er udsving fra den oprindelige plan,” fortæller Thea. 

Learning Campens helt særlige ånd er også smittet af på Thea – det gælder lige fra læringskultur til behovet for søvn. 

”På camp arbejder vi med ordet ’fejltastisk’, hvor vi taler med børnene om, at det er okay – og faktisk også godt – at fejle, for det er noget, vi lærer af. Jeg gør mit ypperste for at skabe et rum, hvor der er plads til fejl, og hvor jeg med humor og omsorg kan gøre fejl til en tryg og positiv ting. Det har også været gavnligt for mig personligt at italesætte over for børnene, fordi det har smittet af på mig selv. Den erkendelse har i bund og grund givet mig et højere selvværd,” fortæller Thea og fortsætter: ”Jeg har lært meget af mentaliteten på camp; at man gør det så godt, man kan, når man kan. Det gælder både børn og voksne.” 

En anden ting, Thea dog ikke troede, hun skulle lære, er, hvor lidt søvn hun rent faktisk har brug for. 

”Det er den helt særlige camp-ånd, der spiller ind, hvor det er langt federe at være i gang, end det er at sove. Der er så god energi på camp, og jeg får så ufatteligt meget energi af at være sammen med børnene. Hvis jeg skulle beskrive det at være på camp med en emoji, må det være danserinden i den røde flamingokjole, fordi der er fuld fart, glæde og højt humør omkring den emoji,” forklarer Thea og afslutter: ”Den udstråler fest og farver, og det er også, hvad jeg tænker om det at være afsted på camp.” 

Du kan ligesom Thea også blive en del af Lær for Livets Learning Camp og vores mission om at styrke læring, livsduelighed og fællesskaber for børn og unge i svære livsvilkår. Læs mere om at være campmedarbejder hos Lær for Livet her.

Flere nyheder