Hold 3

Lørdag 9.30-12 inkl. snack

09.30-10.45

Tjek ind og præsentation af weekendens program

  • Sæt holdnavn og gerne learning kids navne på døren
  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Giv learning kids faste pladser, som de starter undervisningen på hver gang
  • Lav navneskilte
  • Gennemgå kort, hvad weekenden kommer til at handle om
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Værksted: Find sammenhængen

Brainstorm over, hvad vi ved om sammenhænge og funktioner

  • Hvad er en sammenhæng?
  • Hvad er en funktion?
  • Hvornår bruges sammenhænge og funktioner i matematik?
  • Sammenhængens fire repræsentationsformer: tabel (sildeben), graf, funktionsforskrift, forklaret med ord
  • Eksempel på en sammenhæng, fx køb af bolde og pose. En bold koster 3 kr. Posen koster 5 kr. Prisen som funktion af antal bolde. På hold 1 og 2 er der i første omgang fokus på sammenhængene repræsenteret ved tabel (sildeben), tekst og graf. Tegn en tabel og kom priserne ind i. Indtegn punkterne i et koordinatsystem. Skriv med ord en forklaring på, hvad grafen viser, og hvad der er på x- og y-akse. Gem tabellen til senere.

Værksted: Funktionsmatch
Brug kortene med tekst og enten kortene med tabeller eller funktioner.

Værksted: Beskriv sammenhænge som funktioner

10.45-11.00 Snack

11.00-12.00

Værksted: Funktionsmatch 2. del
Brug alle fire korttyper.

Værksted: Find de to andre

Lørdag 13-15.30 inkl. snack

13.00-14.15

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.

Lad learning kids notere sammenhørende x- og y-værdier i en tabel (et sildeben) og tegne den tilhørende graf enten på papir eller i Geogebra. Learning kids kan evt. også opskrive funktionen ved at aflæse den på grafen i Geogebra.

14.15-14.30 Snack

14.30-15.30

Værksted: Undersøgelse af linjens ligning i Geogebra

Værksted: Match konstanter, graf, funktion

Værksted: Gæt funktionen

Søndag 9.30-11.45 inkl. snack

09.30-10.30

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Værksted: Slå en funktion

Saml op på begreber

  • Hvad er uafhængig og afhængig variabel?
  • Hvad er konstanter?
  • Hvad er funktionsforskriften for en lige linje? f(x)=ax+b
  • Hvad er hældningen/a-værdien?
  • Hvad er skæringen med y-aksen/b-værdien?

10.30-10.45 Snack

10.45-11.45 Produktion af planche eller digitalt produkt

Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:

  • Sildeben med x- og y-koordinater
  • Graf
  • Sammenhængen forklaret med ord
  • Funktionsforskrift
  • Beskrivelse af variabler og konstanter
  • Hvad kan grafen fortælle os?

Tilbage til Efterår 21: Matcamps