Hold 3
Lørdag 9.30-12 inkl. snack
09.30-10.45
Tjek ind og præsentation af weekendens program
- Sæt holdnavn og gerne learning kids navne på døren
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Giv learning kids faste pladser, som de starter undervisningen på hver gang
- Lav navneskilte
- Gennemgå kort, hvad weekenden kommer til at handle om
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Værksted: Find sammenhængen
Brainstorm over, hvad vi ved om sammenhænge og funktioner
- Hvad er en sammenhæng?
- Hvad er en funktion?
- Hvornår bruges sammenhænge og funktioner i matematik?
- Sammenhængens fire repræsentationsformer: tabel (sildeben), graf, funktionsforskrift, forklaret med ord
- Eksempel på en sammenhæng, fx køb af bolde og pose. En bold koster 3 kr. Posen koster 5 kr. Prisen som funktion af antal bolde. På hold 1 og 2 er der i første omgang fokus på sammenhængene repræsenteret ved tabel (sildeben), tekst og graf. Tegn en tabel og kom priserne ind i. Indtegn punkterne i et koordinatsystem. Skriv med ord en forklaring på, hvad grafen viser, og hvad der er på x- og y-akse. Gem tabellen til senere.
Værksted: Funktionsmatch
Brug kortene med tekst og enten kortene med tabeller eller funktioner.
Værksted: Beskriv sammenhænge som funktioner
10.45-11.00 Snack
11.00-12.00
Værksted: Funktionsmatch 2. del
Brug alle fire korttyper.
Værksted: Find de to andre
Lørdag 13-15.30 inkl. snack
13.00-14.15
Tjek ind og præsentation af dagens program
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.
Lad learning kids notere sammenhørende x- og y-værdier i en tabel (et sildeben) og tegne den tilhørende graf enten på papir eller i Geogebra. Learning kids kan evt. også opskrive funktionen ved at aflæse den på grafen i Geogebra.
14.15-14.30 Snack
14.30-15.30
Værksted: Undersøgelse af linjens ligning i Geogebra
Værksted: Match konstanter, graf, funktion
Værksted: Gæt funktionen
Søndag 9.30-11.45 inkl. snack
09.30-10.30
Tjek ind og præsentation af dagens program
- Sæt stemningen med musik og highfives
- Sørg for at se og sige hej til alle børn
- Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
- Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.
Værksted: Slå en funktion
Saml op på begreber
- Hvad er uafhængig og afhængig variabel?
- Hvad er konstanter?
- Hvad er funktionsforskriften for en lige linje? f(x)=ax+b
- Hvad er hældningen/a-værdien?
- Hvad er skæringen med y-aksen/b-værdien?
10.30-10.45 Snack
10.45-11.45 Produktion af planche eller digitalt produkt
Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:
- Sildeben med x- og y-koordinater
- Graf
- Sammenhængen forklaret med ord
- Funktionsforskrift
- Beskrivelse af variabler og konstanter
- Hvad kan grafen fortælle os?
Tilbage til Efterår 21: Matcamps