Hold 4

Lørdag 9.30-12 inkl. snack: Lineære funktioner

09.30-10.45

Tjek ind og præsentation af weekendens program

  • Sæt holdnavn og gerne learning kids navne på døren
  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Giv learning kids faste pladser, som de starter undervisningen på hver gang
  • Lav navneskilte
  • Gennemgå kort, hvad weekenden kommer til at handle om
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Værksted: Funktionens fire repræsentationsformer 

Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.

10.45-11.00 Snack

11.00-12.00

Værksted: Gå en graf 

Værksted: Hvilken telefon lader hurtigst?

Lørdag 13-15.30 inkl. snack: Andengradsfunktioner

13.00-14.15

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Værksted: Undersøgelse af andengradspolynomiet i Geogebra 

Opsamling på værdiers betydning for grafens udseende

  • Hvilken betydning har a-, b- og c-værdien i andengradspolynomiet for grafens udseende?
  • Læs mere om sammenhængen mellem forskrift og graf på webmatematik

Værksted: Match funktion graf konstanter

14.15-14.30 Snack

14.30-15.30

Værksted: Undersøgelse: Papirkuglekast

Opsamling på undersøgelsens fund

Søndag 9.30-11.45 inkl. snack: Eksponentielle funktioner

09.30-10.30

Tjek ind og præsentation af dagens program

  • Sæt stemningen med musik og highfives
  • Sørg for at se og sige hej til alle børn
  • Hvad var den vigtigste læring fra undervisningsgangen før?
  • Gennemgå visuelt dagsprogram, som I løbende vender tilbage til.

Hvad er en eksponentiel funktion?
lommepenge eksempel/billeddelingseksempel

Værksted: Undersøgelse: Hvordan hopper boldene?

10.30-10.45 Snack

10.45-11.45 Produktion af planche eller digitalt produkt

Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:

  • Sildeben med x- og y-koordinater
  • Graf
  • Sammenhængen forklaret med ord
  • Funktionsforskrift
  • Beskrivelse af variabler og konstanter
  • Hvad kan grafen fortælle os?

Tilbage til Efterår 21: Matcamps