Hold 2

Lørdag 9.15-12 inkl. snack

09.15-10.30 

Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her

Aktivitet
Formål: Kunne finde størrelser med sammenhæng imellem.
Find sammenhængen (kort med en variabel på hvert. Blågrønt fx)

Brainstorm over, hvad vi ved om sammenhænge og funktioner
Hvad er en sammenhæng? Hvad er en funktion?
Hvornår bruges sammenhænge og funktioner i matematik?
Sammenhængens fire repræsentationsformer: tabel (sildeben), graf, funktionsforskrift, forklaret med ord.
Arbejd evt. med et eksempel på en sammenhæng, fx køb af bolde og pose. En bold koster 3 kr. Posen koster 5 kr. Prisen som funktion af antal bolde. Tegn en tabel og kom priserne ind i. Indtegn punkterne i et koordinatsystem. Skriv med ord en forklaring på, hvad grafen viser, og hvad der er på x- og y-akse. Lav evt. en funktionsforskrift.

Aktivitet
Formål: Kunne matche graf, tabel, funktion og tekst.
Funktionsmatch (Kort med en repræsentationsform på hvert. Orange skrift)

Aktivitet
Formål: Kunne beskrive en sammenhæng med ord
Beskriv sammenhænge som funktioner (Learning kids skriver opgaver til hinanden)

10.30-10.45 Snack

10.45-12.00

Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.
I dette tidsrum er fokus på at lave undersøgelserne og notere sammenhørende x- og y-værdier i en tabel (et sildeben) og tegne den ind i et koordinatsystem.
Vælg mellem
Undersøg ligefrem proportionale sammenhænge (tid/vand, omdrejninger/distance, tid/distance – uden b-værdi)
Undersøg lineære sammenhænge (antal kopper/højde, antal bolde/vægt – med b-værdi)

Lørdag 13-15.30 inkl. snack

13.00-14.15

Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her

Fortsatte undersøgelser af sammenhænge
Fortsat fokus på at gennemføre undersøgelser og notere sammenhørende x- og y-værdier. Tal undervejs om hvad vil det sige, at en sammenhæng er lineær, samt sammenhængens repræsentationsformer – tabel, graf, tekst, funktion.

Aktivitet
Formål: Kunne omsætte mellem funktionsforskrift, graf og tabel
Find de to andre (Kort med en repræsentationsform på hvert. Blå tabel og orange fx) 

14.15-14.30 Snack

14.30-15.30

Aktivitet
Formål: Forstå a- og b-værdiens betydning for grafens udseende.
Undersøgelse af linjens ligning i Geogebra (applet i Geogebra med skydere til a- og b-værdi)
Lad learning kids finde funktionsforskrifter i deres undersøgelser ved at indtegne i Geogebra.

Aktivitet
Formål: Kunne matche graf, funktion og a- og b-værdier
Match konstanter, graf, funktion (Kort med en repræsentationsform på hvert. Pink skrift)

Aktivitet
Formål: Kunne aflæse en funktion ud fra to punkter i et koordinatsystem
Gæt funktionen (Learning kids viser grafen i stort koordinatsystem og og gætter funktionen. Blåt spørgsmålstegn og lille mand)

Søndag 9.15-12 inkl. snack

09.15-10.30

Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her

Aktivitet
Formål: Kunne tegne en graf, når man kender a- og b-værdien, og kunne finde funktionsforskriften, når man kender to punkter på funktionens graf.
Slå en funktion (Learning kids slår med terninger for at finde a- og b-værdi og tegner grafen)

Styr på begreberne
Hvad er uafhængig og afhængig variabel? Brug evt. kortene fra Hvornår er der sammenhæng? og udpeg henholdvis uafhængig og afhængig variabel på hvert kort. Se eksempel her.
Hvad er konstanter? Brug evt. tekst-kortene fra Funktionsmatch og find konstanterne der. Sørg for at vær obs på forskellen mellem a- og b-værdier.

10.30-10.45 Snack

10.45-12 Produktion af planche eller digitalt produkt

Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde:

  • Sildeben med x- og y-koordinater
  • Graf
  • Sammenhængen forklaret med ord
  • Funktionsforskrift
  • Beskrivelse af variabler og konstanter
  • Andre observationer fra undersøgelsen, som i Bland selv slik-opgaven

Tilbage til Efterår 21: Matcamps