09.15-10.30
Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her
Aktivitet
Formål: Kunne finde størrelser med sammenhæng imellem.
Find sammenhængen (kort med en variabel på hvert. Blågrønt fx)
Når størrelserne er matchet to og to, kan I i fællesskab udpege henholdvis uafhængig og afhængig variabel i hver sammenhæng. Se eksempel her.
Aktivitet
Formål: Kunne omsætte mellem sammenhængens fire repræsentationsformer tekst, graf, funktion og tabel (sildeben).
Funktionens fire repræsentationsformer (kopiark til udfyldelse)
Opsamling på, hvad vi ved om sammenhænge og funktioner
Hvad er en sammenhæng? Hvad er en funktion?
Hvornår bruges sammenhænge og funktioner i matematik?
Sammenhængens fire repræsentationsformer: tabel (sildeben), graf, funktionsforskrift, forklaret med ord
10.30-10.45 Snack
10.45-12.00
Undersøgelser af sammenhænge
Learning kids inddeles i mindre grupper, der hver især laver 1-3 undersøgelser. Jeg anbefaler, at grupperne arbejder med forskellige undersøgelser, så I har forskellige input til den efterfølgende samtale om lineære sammenhænge. Lad nogle elever lave undersøgelser af ligefrem proportionale sammenhænge og nogle elever lave undersøgelser af lineære sammenhænge, så I får muligheden for at se forskellen på, om der er en b-værdi i linjens funktion eller ej.
Vælg mellem nedenstående undersøgelser:
Undersøg ligefrem proportionale sammenhænge (tid/vand, omdrejninger/distance, tid/distance – uden b-værdi)
Undersøg lineære sammenhænge (antal kopper/højde, antal bolde/vægt – med b-værdi)
Opsamling på, hvad vi ved om lineære funktioner
Hvis der er brug for yderligere arbejde, inden der arbejdes med nedenstående punkter, kan I lave øvelsen Undersøgelse af linjens ligning i Geogebra
Uafhængig og afhængig variabel?
Konstanter. Sørg for at vær obs på forskellen mellem a- og b-værdier.
Funktionsforskriften for en lige linje f(x)=ax+b
Hældningen/a-værdien?
Skæringen med y-aksen/b-værdien?
Aktivitet
Hvis der er tid til overs, så arbejd med et eller begge af nedenstående aktiviteter.
Hvilken telefon lader hurtigst? (undersøgelse af, hvor hurtigt forskellige telefoner lader)
Gå en graf (learning kids skal omsætte en graf til en gåtur mellem kegler)
13.00-14.15
Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her
Aktivitet
Formål: Forstå a-, bl- og c-værdiens betydning for grafens udseende.
Undersøgelse af andengradspolynomiet i Geogebra (applet i Geogebra med skydere til a-, b- og c-værdi)
Opsamling på værdiers betydning for grafens udseende
Hvilken betydning har a-, b- og c-værdien i andengradspolynomiet for grafens udseende?
Læs mere om sammenhængen mellem forskrift og graf på webmatematik
Aktivitet
Formål: Kunne matche graf, funktion og a-, b- og c-værdier
Match funktion graf konstanter (Kort med en repræsentationsform på hvert. Røde og grønne parabler)
14.15-14.30 Snack
14.30-15.30
Aktivitet
Formål: Lave en undersøgelse, hvor sammenhængen kan illustreres med en andengrads funktion
Undersøgelse: Papirkuglekast (kast en papirkugle i en spand og betragt kuglens bane som en parabel)
Sørg for at samle op på undersøgelsens fund.
09.15-10.30
Tjek ind og præsentation af program
Se tjekliste her
Aktivitet
Formål: Kende forskel på lineær og eksponentiel vækst.
Forstå den eksponentielle funktion (Undersøg tildeling af lommepenge og billeddelinger ved at plotte punkter i Geogebra)
Aktivitet
Formål: Lave en undersøgelse, hvor sammenhængen kan illustreres med en eksponentiel funktion
Undersøgelse: Hvordan hopper boldene?
Sørg for at samle op på undersøgelsens fund.
10.30-10.45 Snack
10.45-12.00 Produktion af planche eller digitalt produkt
Learning kids udvælger en af deres undersøgelser og præsenterer den på fx planche, padlet eller slideshow. Præsentationen kan indeholde: