LC3 2020-børn

Undervisningsplan matematik

På denne LC3 er fokus på matematikspil. På første undervisningsdag spiller Learning Kids til at starte med forskellige matematikspil og laver herefter idé og udkast til deres egne matematikspil. I har fået mange forskellige matematikspil med, så I også kan bruge dem som inspiration, når Learning Kids skal idéudvikle. Se i tabellen nedenfor, hvilke spil der er med til jeres undervisningshold.
Udvælg 3 matematikspil, som I spiller i mindre grupper på undervisningsholdet.
Lad herefter Learning Kids arbejde i grupper med at udvikle spil.

På dag 2 parres grupperne to og to. Den ene gruppe præsenterer sit spil og regler og den anden gruppe afprøver spillet. Det er ikke meningen at spillene skal spilles til ende, men at de skal få en ide om, hvad der virker godt, og hvad der kan forbedres. Den anden gruppe giver feedback. Herefter bytter grupperne roller.
Efter afprøvning og feedback justerer grupperne deres spil, inden der til slut laves en lille ‘spil-café’, hvor grupperne kan prøve hinandens spil. Der er træningshæfter med til de Learning Kids, der måtte stå af undervejs.

Til produktionen af Learning Kids’ egne spil er der blanke terninger, der kan limes klistermærker på, drejepile til drejeskiver som i Twister, skabeloner til fold selv-terninger og lommeterninger. Desuden har I fået tykt papir med til at lave fx kort og spilleplader.

Dag 1
13.00-13.15: Intro til dagens program + dagens tal
13.15-14.30: 3 matematikspil + hjernepauser
14.30-15.00: PL inkl. refleksion
15.00-15.30: Idé og udkast til Learning Kids’ egne matematikspil
15.30-15.45: Afrunding med logbog og ro på
15.45-16.00: Snackpause (kan evt. rykkes til tidligere i programmet)

Dag 2
13.00-13.15: Intro til dagens program + dagens tal
13.15-14.00: Afprøvning af og feedback på kammeraters matematikspil + hjernepauser
14.00-14.30: Justering af egne matematikspil
14.30-15.00: PL inkl. refleksion
15.00-15.30: Spilcafé + træningshæfter efter behov
15.30-15.45: Afrunding med logbog og ro på
15.45-16.00: Snackpause (kan evt. rykkes til tidligere i programmet)

Dagens tal
Som opstart på undervisningen arbejdes med dagens tal. I en fælles klassesamtale behandles tallet på så mange forskellige måder som muligt. Undervisningsholdene med de ældste learning kids kan evt. arbejde med kommatal eller brøker. Se eksempler på dagens tal her.

Hjernepauser
Sørg for at indlægge hjernepauser i undervisningen efter behov. Nedenfor forslag til hjernepauser/brain breaks med matematik.

PL
I midten af matematikundervisningen begge dage ligger en PL-aktivitet. Vælg hvilken af de to aktiviteter Slå et slag og Tangram-stafet, I vil bruge på henholdsvis dag 1 og dag 2.
Husk i aktivitetens afslutning at reflektere over, hvad der gik godt/dårligt, hvad der var svært/let. Brug tid på at tale om, hvornår der blev lavet fejl, og hvordan fejlene kan give et positivt udbytte.

Logbog
Learning kids skriver eller tegner, hvad de har lavet i løbet af dagen, og reflekterer over, om de har lært eller opdaget noget nyt. Det er ok, at underviseren ‘interviewer’ learning kids og skriver ned for dem i logbogen. Det vigtige er, at learning kids får reflekteret over egen læring.

Ro på
Som noget nyt prøver vi at afrunde matematikundervisningen med logbogsskrivning og ‘Ro på’-aktiviteter. Ro på er massage, mindfulness, afspænding og lignende aktiviteter, der skal skabe en rar og rolig afslutning på undervisningen og gerne lade learning kids røre ved hinanden. Nedenfor forslag til Ro på-aktiviteter.

Matematikspil

Sjælland, yngste Sjælland, ældste Nordsjælland,
yngste
Nordsjælland,
ældste
Jylland,
yngste
Jylland,
ældste
Vendespil
Talforståelse: Vendespil x x x x x x
Plus: Vendespil med 10er venner x x x x x x
Brøk procent decimal: Forholdsvendespil x x x x x x
Brøk-vendespil x x x
Vendespil: x2 x x x
Vendespil: Kvadratroden af x x x x
Brætspil
Plus/minus: Først til 100/først til 0 x x x x x x
Plus/minus: Hvem kommer først? x x x x x x
Regningsarter: Trivial Pursuit x x x x x x
Brøk procent decimal: Pladen fuld x x x x x x
Brøk procent decimal: Flyt en hel x x x
Kortspil
Talforståelse: Bilspil x x x x x x
Plus/minus: Sum-samler x x x x x x
Brøk procent decimal: Krig x x x x x x
Terningspil
Ligninger og funktioner: Formelfacts x x x x x x
Regnehierarki: Tæt på 30 x x x x x x
Regnehierarki: Øje for regnehierarkiet x x x x
Andre
Regnestrategier: 4-sidet domino x
Regningsarter: Matematik twister x x x x x x
Koordinatsystem: 4 på stribe x x x x x x
Koordinatsystem: Sænke slagskibe x x x x x x

 

Konkrete materialer
Til både yngste og ældste hold er der pakket centicubes, base 10 klodser, cuisenaire-stænger, almindelige og tisidede terninger, lommeterninger, store terninger, kortspil og tennisbolde.

Tilbage til Camps